Helsinki, 10.2.2003

Arvoisa liittomme jäsen, hyvä kollega

Tämän vuoden toiminta alkoi 13.1. Suometar-päivällä, jolloin vilkasta viestinnällistä paneelikeskustelua jatkettiin maukkaan buffet-pöydän äärellä. Liiton jäseniä ja ystäviämme oli paikalla ennätysmäärä eli toista sataa henkeä.

Seuraavassa tietoja tulevasta toiminnasta.

Kulttuuriretki Hämeenlinnaan la 22.3.2003

Retki alkaa lauantaina 22. maaliskuuta kello 12 Helsingin Rautatientorilta ravintola Fennian edustalta. Bussissa tarjotaan välipala. Hämeenlinnassa on ensin opastettu kierros taidemuseossa. Kaupunginteatterin Kulttuuritukussa saamme ensin välipalan ja sitten katsomme kello 16 alkavan, Riku Suokkaan dramatisoiman ja Hannu Matti Tyhtilän ohjaaman musikaaliversion Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla-romaanista. Teoksen musiikki on Anssi Tikanmäen ja laulujen sanat Jukka Virtasen. Väliaikakahvitus on järjestetty. Kello 20 jälkeen illastamme Vanajanlinnassa eli taannoisessa Sirola-opistossa, minkä jälkeen palaamme Helsinkiin. Bussi pysähtyy tarvittaessa paluureitin varrella.

Osanottomaksu on jäseniltä 25 euroa ja seuralaiselta 30 euroa. Hintaan sisältyy matka, pääsyliput, välipala- ja väliaikatarjoilu sekä kolmen ruokalajin illallinen viineineen. Pääruoaksi on tilattu helmikanaa; kasvis- tms. vaihtoehtoa tarvitsevia pyydetään kertomaan toiveestaan ajoissa Tuula Virtaselle (tuula.sakke@luukku.com, puh. 09-135 5430, 0400-601 632) tai Kirsti Sintoselle (kirsti.sintonen@acatiimi.fi, puh. 09-150 2633).

Ilmoittaudu maksamalla osanottomaksu liiton pankkitilille Nordea 103150-1918077 niin, että summa on perillä viimeistään ti 4.3.2002. Paikkoja matkalle on rajoitetusti. Ne jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Merkitse pankkisiirron lisätietoihin sanat Hämeenlinnan-matka ja mahdollisen seuralaisesi (vain yksi!) nimi -- sekä oma nimesi, jos ao. maksutili on jollakin muulla nimellä. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta saapuville voidaan korvata kohtuulliset matkakulut Hämeenlinnaan tai Helsinkiin. Tästä olisi kuitenkin sovittava etukäteen Pentti Oslamon kanssa (yhteystiedot alla). Kerro joka tapauksessa Tuula Virtaselle, jos liikut omin päin.

Vuosikokous Yleisradiossa

Liiton vuosikokous on keskiviikkona, 23. huhtikuuta kello 18 alkaen Yleisradion Isossa Pajassa Helsingin Pasilassa. Esillä sääntömääräiset vuosikokousasiat sekä Olli-palkinnon jako, myös apurahojen jaosta tiedotetaan. Johtaja Olli-Pekka Heinonen kertoo Yleisradion näkymistä, minkä jälkeen Yle tarjoaa iltapalan. Lisätietoja saa Matti Laitiselta (matti.laitinen@yle.fi, puh. 040-550 9990).

Tarjoilujärjestelyjen vuoksi osallistumisesta pyydetään kertomaan Jyrki Vesikansalle (jyrki.vesikansa@kolumbus.fi, puh. 09 -777 3074) mieluiten ennen pääsiäistä, mutta viimeistään ti 22.4. Maakunnissa asuville maksetaan tilaisuuteen yksi matka per toimitus kohtuullisin kustannuksin. Tästäkin olisi sovittava etukäteen Oslamon kanssa.

Uuden Suomen toimitusseura kokoontuu samassa paikassa samana päivänä kello 17.30.

Baltian-matka to-su 11-14.9.2003

Matkasuunnitelma on jo herättänyt paljon kiinnostusta -- kiitos monista vihjeistä. Alustavasti reitti on Helsinki-Tallinna-Lahemaan kansallispuisto-Kadrina-Tartto (yö)-Riika (2 yötä)-Pärnu-Tallinna-Helsinki. Meille on luvattu tutustumista mm. balttien yhteiseen sotakorkeakoulutukseen Tartossa sekä paikallisten vaikuttajien tapaamisia. Matkasta kerrotaan tarkemmin seuraavassa jäsenkirjeessä huhtikuun lopulla.

Jäsenasioita

Uusia jäseniä on liittynyt jatkuvasti liittoomme. Jos arvelet kollegasi viihtyvän joukossamme, ehdota mukaan tulemista. Jäsenesitteitä saa Satu Lipposelta tai kotisivuiltamme www.susl.net.

Apurahat

Liiton apurahat julistetaan haettaviksi. Vapaamuotoiset hakemukset on lähetettävä 20.3.2003 mennessä Pentti Oslamolle alla olevaan osoitteeseen. Kerro tällöin henkilötietosi (myös osoite, puhelinnumero ja pankkiyhteys), apurahan käyttötarkoitus sekä aiemmin ehkä saamasi liiton tai Tuiskun säätiön apurahat.

Onni V. Tuiskun säätiön virkistysapurahat toimittajille ja lehtitalojen toimihenkilöille julistetaan lähiaikoina haettaviksi mm. Journalisti-lehdessä. Hakemuksissa on kerrottava em. perustiedot, toiminta alalla sekä jäsenyys liitossamme tai Nuorsuomalaisessa Sanomalehtimiesyhdistyksessä, jotka hoitavat säätiötä. Hakemukset on lähetettävä 31.3. mennessä os. Kristiina Ritvos, Sanoma Oy:n toimittajakoulu, PL 18, 00089 Sanomat.

Uuden Suomettaren säätiön apurahat opiskelua ja opintomatkoja varten on julistettu haettaviksi Journalistissa 3/2003. Hakemukset on lähetettävä 28.2. mennessä Pentti Oslamolle (osoite alla). Liitto on edustettuna säätiön hallituksessa.

Jyrki Vesikansa

Olli-palkinnot Seppo Hyrkäkselle ja Erkki Teikarille
Suomalainen Sanomalehtimiesliitto, maan vanhin journalistiyhdistys, on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä Iltalehden ulkomaantoimittajalle ja pakinoitsijalle Seppo Hyrkäkselle sekä Satakunnan Kansan pitkäaikaiselle päätoimittajalle Erkki Teikarille. Olli-palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan mukaan.

Palkintojen perustelujen mukaan Seppo Hyrkäs tunnetaan ennen muuta ennakkoluulottomana pakinoitsijana, joka ei epäröi asettaa omaa persoonaansa peliin sanallisessa ilotulituksessaan. Hän on myös kokenut ulkomaantoimittaja, joka osasi Uuden Suomen Bonnin-kirjeenvaihtajana hyödyntää muitakin kuin virallisia uutislähteitä. Hyrkäs on myös ansioitunut vaativan kirjallisuuden suomentaja.

Yhteiskuntatieteiden tohtori Erkki Teikari toimi aluksi tiedotusopin opettajana Tampereen yliopistossa. Satakunnan Kansan linjaa hän veti jäntevästi yli neljännesvuosisadan, vuosina 1982-2002 vastaavana päätoimittajana. Hänet tunnetaan persoonallisena, kantaa ottavana kirjoittajana. Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen dosenttina Teikari on myös yhdistänyt tutkimuksen ja käytännön journalismin.