Toimittaja Marjatta Tyrkkö

Liittomme perinteisiin vahvasti liittynyt toimittaja Marjatta Tyrkkö (o.s. Tulenheimo) nukkui pois 7. lokakuuta 2010 Pakilakodissa Helsingissä. Hän oli 94-vuotias, syntynyt 10. toukokuuta 1916 Kangasalla. Hänen isoäitinsä isä oli fennomaanijohtaja Agathon Meurman, joka oli myös Uuden Suomettaren johtavia kirjoittajia 1800-luvun loppupuolella.

Tyrkön toimittajanura alkoi 1937-39 Uudessa Suomessa yhtenä lehden ensimmäisistä naistoimittajista ja jatkui 1941-46 Aamulehdessä. Tämän jälkeen seurasi tehtäviä mainostoimisto Erva-Latvalassa, mm. ensimmäisen Paula-tytön lanseeraamisessa, sitten Eeva-lehdessä ja Hopeapeilissä. 1950-luvulla Tyrkkö hoiti tiedotusta Suomen Punaisessa Ristissä sekä Suomen Trikoon Helsingin-konttorissa siirtyen sitten Säästöpankkiliiton palvelukseen toimitussihteeriksi Lipas- ja Työn lomassa -lehtiin (sittemmin Kymppi-lehteen). Hän oli myös ahkera avustaja ja kirjoitti usein kulttuuriaiheisia juttuja.

Lapsuudenkodissa Kangasalla Tyrkkö tutustui urkujenrakentajaperheessään moniin aikakauden kuuluisiin taiteilijoihin, jotka vierailivat Tulenheimoilla. Naapuristossa asuva Einar Ilmoni maalasi pikku-Marjatan kuvan, Armas Maasalo kirjoitti Marjatalle ja hänen pikkusisarelleen Eilalle Tuutulaulun. Sanat ovat Maasalon Esterita- vaimon, joka oli Marjatan lääkäri-äidin Eva Deboran hyvä ystävä.

Radiokuuntelijoille Tyrkön ääni tuli tutuksi vuosien varrella; vakituisen työnsä ohella hän oli Yleisradion ahkera free lance-toimittaja. Hän on itse kertonut, miten ”esiintulo” tapahtui selostuskilpailun kautta: muiden ollessa sodassa Tyrkkö onnistui löytämään sutjakkasanaisen suutarin, jota haastatteli. Tämän jälkeen hän sai kutsun selostajapäiville Helsinkiin ja pääsi Leo Mellerin ”kouluun”.

Tyrkön radioura liittyy vanhaan radiotaloon Fabianinkadulla, minne oli lyhyt matka Pohjoisrannasta Suomen Trikoon toimistosta. Hänet hälytettiin apuun, kun tarvittiin mm. saksan kielen taitoista toimittajaa lentokentälle vastaan Suomeen saapuvaa pianisti Arthur Rubinsteinia. Lähetys oli suora ja kuultiin Päivän peilissä. Tyrkkö oli myös usein mukana avustamassa Niilo Tarvajärveä aamukahvilähetyksissä. Hän muisteli mielellään toivekonsertteja, joita lähetettiin samassa ohjelmassa vuorotellen Päijänteellä, Näsijärvellä ja Saimaalla purjehtivilta laivoilta.

Nykyisinkin Yleisradion Arkisto -lähetyksissä kuuluu aina välillä Tyrkön kirkas ääni, milloin Joel Lehtosen, Jalmari Rinteen tai Aarre Merikannon haastattelijana.

Marjatta Tyrkkö oli uuttera yhdistysihminen, jolla oli laaja ystäväpiiri. Hän matkusteli paljon ja osallistui maailmalla järjestettyihin kongresseihin. Tyrkön kohtalona oli sairastua 84-vuotiaana muistisairauteen ja puoli vuotta tämän jälkeen ohimovaltimotulehdukseen, jonka seurauksena hän sokeutui pysyvästi viikossa. Myönteisesti elämään suhtautuvana ja sitkeänä selviytyjänä hän ei koskaan valittanut tapahtumien kulkua. Niinpä myös kaikki häntä viimeisinä kymmenenä vuotena hoitaneet saivat tuntea kiitollisuutta ja lämpöä.

Maarit Huovinen

Kirjoittaja on Marjatta Tyrkön tytär, lääketieteen toimittaja ja tietokirjailija .

Marjatta Tyrkkö