12 | 2021

BLOGI // Matti Laipio

Miljardit virtaavat musiikissa

Useimpien painettujen sanoma- ja aikakauslehtien levikit ovat viime vuosina jatkuvasti laskeneet hiljalleen. Tosin erityisesti sanomalehtien tilatut digiversiot ovat osaksi paikanneet levikkikatoa. Musiikkiteollisuudessa muutos on ollut paljon dramaattisempi. Siinä niin sanottu striimaus on 2000-luvulla pitkälti marginalisoinut aiemmin markkinoita hallinneet äänilevyt.

11 | 2021

BLOGI // Tarja Salo

Puhelin on moniosaaja

Jos ei muistele vanhoja asioita, ei voi ymmärtää uusia asioita eikä kehitystä. Virallisena boomerina nyt muistoihin ja nykypäivään eli puhelimeen, toimittajan tärkeään työkaluun.

10 | 2021

BLOGI // Tauno Äijälä

Torpparista talolliseksi

Kymmenen uutiset täytti syyskuun alussa 40 vuotta. Moni varmaan vielä muistaa, että uutisten syntyyn liittyi vuosien tiukka vääntö puolesta ja vastaan. Mistä väännettiin?

7 | 2021

BLOGI // Pia Hanttu-Kiskonen

Etelänaapurissa

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto ei aikaillut, kun Viroon matkustaminen kävi mahdolliseksi. Heti 1990-luvun alussa liitto järjesti kolme matkaa juuri uudelleen itsenäistyneeseen etelänaapuriin. Viimeksi Tallinnassa vierailtiin vuonna 2018 Viron 100-vuotisjuhlavuonna.

4 | 2021

BLOGI // Kimmo Kajaste

Ei vailla merkitystä

Suomen kieli on tunnetusti rikas. Vanhassa Nykysuomen sankirjassa on sanoja 210 000 ja uudissanoja tulee arkeemme kaiken aikaa. Murre- ja yhdyssanat niiden lisäksi.