Marienplatz iltavalaistuksessa.

4 | 2019

Ulkomaanmatka 5. – 8.9.2019

Syksyllä suuntaamme Müncheniin

Ohjelmaan kuuluu erilaisiin historiallisiin ja mielenkiintoisiin kohteisiin tutustumista vapaa-aikaa unohtamatta. Ja tapaamme myös paikalliset asiat hyvin tuntevan journalistin Tapio Nurmisen. Ilmoittaudu pian!

Tässä työryhmämme ja matkatoimiston laatima alustava ohjelma – tutustu ja ilmoittaudu. Suunnitelmat ovat vieneet paljon aikaa, sillä München on hintaluokaltaan kallis kaupunki ja olemme käyneet läpi useita vaihtoehtoja löytääksemme sopivan matkahinnan jäsenillemme ja seuralaisille. Mahdolliset kysymykset mielellään sähköpostitse sihteeri@sanomalehtimiesliitto.fi tai puheenjohtajalle maarit.tyrkko@gmail.com

JÄSENHINTA 1.100 eroa, seuralainen 1.255 euroa, maksuohjeet lähetetään ilmoittautuneille. Jotta matka toteutuu lähtijöitä tulee olla 25 henkeä, arvioitu maximimäärä on 30 henkeä.

ILMOITTAUTUMISET
sihteerille sihteeri@sanomalehtimiesliitto.fi mahdollisimman pian.

Matkaohjelma

5.9. torstai │ Helsinki – München SAAPUMINEN MATKAKOHTEESEEN

Finnairin aamulento Müncheniin klo 08.00-09.35.
Bussi ja suomenkielinen opas Münchenin lentokentällä vastassa. Teemme kolmen tunnin kiertoajelun lentoasemalta alkaen.

München on Saksan kolmanneksi suurin kaupunki Berliinin ja Hampurin jälkeen. Siellä järjestettiin vuoden 1972 kesäolympialaiset, tunnetuin jalkapallojoukkue on FC Bayern München. Altstadt-vanhakaupunki, Hauptbahnhof-päärautatieaseman edusta ja Lehel-kaupunginosa muodostavat alueen, jota voidaan nimittää Münchenin ydinkeskustaksi.

Altstadt on alue Marienplatzin ja Viktualienmarkt-aukion ympäristössä, ja sen alueella on useita kirkkoja, palatseja, kävelykatuja ja vanhoja kujia. Monet Münchenin suurimmat nähtävyydet, kuten Residenz-palatsi ja Vanha Kaupungintalo ovat tällä alueella ja lähellä on myös suuri kuuluisa puisto Englischer Garten. Altstadt on myös Münchenin ravintolaelämän keskus ja Platzl-alueella sijaitsevat kaupungin tunnetuimmat oluttuvat ja useat ravintolat. Altstadt ja sitä ympäröivät uudemmat ydinkeskustan alueet ovat Münchenin ostosaluetta.

Yhteinen lounas. Brenner Grill, Maximilianstraße 15, 80539 München www.brennergrill.de

Lounaan jälkeen kuljetus hotellille ja majoittuminen.

Majoittumisen jälkeen (pyritään järjestämään pieni lepotauko) ennen yhteistä panimokierrosta: tutustuminen panimoon ja olutmaistiaiset. Edestakaiset kuljetukset hotellista panimolle.

Halukkaille yhteinen illallinen paikallisessa ravintolassa kävelymatkan päässä hotellista (lisämaksusta).

6.9. perjantai │PÄIVÄRETKI MÜNCHEN, AMMATTIVIERAILUKOHDE

Aamiaisen jälkeen toimittajatapaaminen ja vierailu paikalliseen mediaan. Tapaamme Münchenissä pitkään asuneen toimittajan (toivottavasti uutiskeikka ei sotke aikataulujamme) Tapio Nurmisen. Pyrimme myös järjestämään tutustumisen paikalliseen mediataloon esim. Süddeutsche Zeitung tai Bauerische Rundfunk.

Päivän aikana yhteinen lounas.

Iltapäivällä vierailemme NS-Dokumentationszentrumissa. München oli aikoinaan kansallissosialismin pääkaupunki ja vuonna 2015 avattu dokumentaatiokeskus avaa tätä aikaa avoimesti.

Valinnainen iltaohjelma: mahdollisuuksista iltaohjelmaksi kerromme heti, kun aikatauluja julkaistaan (esim. jalkapallo-ottelut / FC Bayern Münchenin, elävän musiikin klubit, klassiset konsertit jne.).

7.9. lauantai │ Andechsin luostari ja Nymphenburgin linna RETKIPÄIVÄ

Aamiaisen jälkeen opas ja bussi noutavat ryhmän hotellilta. Ajamme ensin Andechsin luostarille, jossa omatoiminen tutustumiskierros luostariin. Ammer-järven itäisella rannalla sijaitseva luostari on vanhin pyhiinvaelluskirkko Baijerissa. Luostarilta matka jatkuu kohti Nymphenburgin linnaa. Linnan rakentaminen aloitettiin vuonna 1664, ja sen on suunnitellut italialainen arkkitehti Agostino Barelli. Linna on rakennettu alunperin vaaliruhtinas Ferdinand Marian ja hänen vaimonsa Henriette Adelaiden kauan odotetulle perijälle Max Emanuellelle. Opastettu kierros linnassa.

Päivän aikana yhteinen lounas.

Läksiäisillallinen klo 20.00 Münchenin kuuluisimmassa ravintolassa, jossa on baijerilainen keittiö. Bussikuljetus ravintolaan ja takaisin hotellille (illallinen ja kuljetukset lisämaksusta). Hofbräuhaus München/Platzl 9/80331 München www.hofbraeuhaus.de

8.9. sunnuntai │ Alte Pinakothek & kotiinpaluu

Aamiaisen jälkeen huoneiden luovutus. Opas ja bussi noutavat ryhmän hotellilta.

Vierailemme Pinakothek-museossa, jonka jälkeen lounas ja ajo Münchenin lentokentälle. Alte Pinakothek Barer Straße 27/Eingang Theresienstraße/80333 München https://www.pinakothek.de/besuch/alte-pinakothek Alte Pinakothek München on yksi maailman vanhimmista taidemuseoista ja siellä on laaja vanhojen mestareiden taidekokoelma. Rakennuksen nimi (vanha Pinakothek) viittaa periodiin (vanhat mestarit). (Neue Pinakothek on tällä hetkellä remontissa ja sinne ei valitettavasti pääse.)

Päivän aikana yhteinen lounas. Zum Augustiner/Neuhauserstraße 27 /80331 München http://www.augustiner-restaurant.com/ Baijerilainen keittiö. Ravintola sijaitsee aivan Münchenin keskustassa.

Lounaan jälkeen noin klo 16.00 lähdemme Münchenin lentokentälle, josta suora lento Helsinkiin.

Lennot:
AY1401 torstai 05.09.2019 Helsinki-München kello 08.00-09.35
AY1406 sunnuntai 08.09.2019 München-Helsinki kello18.50-22.15

Majoitus:
Hotel Regent****
Seidlstrasse 2, 80335 München

Hotelli sijaitsee Münchenin päärautatieasemaa vastapäätä noin kilometrin matkan päässä Stachusin jalankulkuaukiolta. Hotellissa on 189 huonetta, kokoustilat, baari, ravintola sekä kahvila. Huoneissa on kylpyhuone/wc, televisio ja minibaari.

Matkan hintaan sisältyy, kun ryhmässä on minimi 25 lähtijää suora lento Helsinki–München–Helsinki turistiluokassa lentoveroineen, majoitus jaetussa 2-hengen huoneessa, hotelliaamiaiset, panimokierros ja maistiaiset, ohjelman mukaiset tilausajokuljetukset, ohjelman mukaiset sisäänpääsyt kohteisiin, ohjelman mukaiset ateriat; 4 x lounas sis. lasi viiniä / olutta sekä suomenkielisen paikallisoppaan palvelut kohteessa retkillä.

Lisämaksusta:
yhden hengen huone 255 €