Helsingin Sanomien emeritus-päätoimittaja Janne Virkkunen on vuosia puhunut hyvän journalismin ja sananvapauden puolesta.
Perinteinen Suometar-päivä kokosi Suomalaiselle Klubille noin 140 liittomme jäsentä ja ystävää.

”Suometar-Päivä” 2014

Vuoden 2014 Suometar-päivässä Helsingin Sanomien emerituspäätoimittaja Janne Virkkunen alusti journalismin menestymisen ehdoista.

Helsingin Sanomien emerituspäätoimittaja Janne Virkkunen alusti journalismin menestymisen ehdoista vuoden 2014 Suometar-päivässä. Perinteinen Suometar-päivä kokosi Suomalaiselle Klubille noin 140 liittomme jäsentä ja ystävää kuuntelemaan ja keskustelemaan Journalismin itsemurha –aihetta. Tässä Jannen punktit, joiksi hän esitystään luonnehti

1. Pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että koko media-ala on historiallisessa muutoksessa

2. Lukijoiden, katselijoiden ja kuuntelijoiden tapa kuluttaa mediasisältöjä on muutoksessa ja tämä muutos vaikuttaa päivittäiseen journalismiin

3. Journalismin yksi tärkeä merkitys on ollut tukea demokratiaa ja demokraattisen maan kansalaisen perusoikeus on olla hyvin informoitu. Hyvä kysymys, on, onko näin jatkossakin? Internetin avulla aikaansa seuraava median kuluttaja on paremmin informoitu kuin koskaan.

4. Onko journalismi sanomassa hyvästejä tavoitteelleen pyrkiä objektiivisuuteen ja tasapuolisuuteen. Esim. USA:ssa Murdochin FOX on nopeimmin kasvava televisiokanava.

5. Demokratian kannalta perinteisen media heikentyminen on huolestuttava asia. Sosiaalisen median luonnetta ja merkitystä taas on hyvin vaikea ennustaa edes muutaman vuoden päähän

6. Kaupallinen tv-toiminta sanoo hyvästit laadulle siinä mielessä kuin me sen käsitämme. Ennen 75 prosenttia oli laatua ja 25 prosenttia hömppää. Nyt asia on toisinpäin.

7. Mielipiteellistyminen on edelleen yksi iso trendi koko mediassa, eikä vain Suomessa. 24 tunnin huolella rakennettu uutisvirta uhkaa muuttua 24 tunnin mielipidevirraksi. Journalismin kyky tenttiä ja kyseenalaistaa asiaperustein on heikentymässä.

8. En ole koskaan käsittänyt, että äärimmäisen vaikeita yhteiskunnallisia asioita käydään kysymässä kadulta. Se ehkä viihdyttää, muttei anna lisää tietoa.

9. Hyvä journalismi on demokraattisen yhteiskunnan elinehto aivan riippumatta päätelaitteesta.

10. Suosittelen kyynisyyden tilalle realismia. Asioilla pitää olla mittakaava ja hierarkia ja yhteiskunnallisen merkityksen pitäisi olla valintoja ohjaava tekijä.

11. Journalismi voi menestyä vain laadulla. journalismi voi menestyä, jos kustantajayhtiöt ja toimitukset uskovat laadun merkitykseen myös muualla kuin juhlapuheissa. Pitää ymmärtää ja hyväksyä, että laatu maksaa.

12. Hyvä toimitus tarvitsee suuria nimiä eli omia sisäisiä brändejä

13. Tarinan merkitys on uudelleen nousussa, mikä on erittäin hyvä asia, sillä mihinkään ei ole kadonnut kuluttajan tarve hyviin tarinoihin. Vanhan sanonnan mukaan ”storyteller always wins”.

14. Journalismissa on tilaa kaikelle niin twiittaamiselle kuin hitaalle kirjoittamisellekin. Median tehtävä on kehittää kanavat tälle toiminnalle.