Onni V. Tuiskun säätiö

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on 1920-luvun alkupuolelta saakka osallistunut journalistien virkistystoimintaa tukevan Onni V. Tuiskun säätiön hallintoon. Säätiö myöntää virkistystukea myös lehtitalojen toimihenkilöille.

Säätiö syntyi päätoimittaja Onni V. Tuiskun (1869-1920) testamentilla. Hän aloitti oikolukijana, mutta eteni pilalehti Tuulispään päätoimittajaksi ja omistajaksi. Viikkolehti menestyi 1900-luvun alkupuolen oloissa.

Testamentissaan perheetön Tuisku määräsi omaisuutensa käytettäväksi pääosin lepokodin perustamiseen toimittajille ja lehtien konttorihenkilöstölle, “varsinkin vähävaraisille”. Lepokodiksi ostettiin Syvärannan komea huvila Tuusulanjärven rannalta. Säätiön hallintoa hoitamaan määrättiin Nuorsuomalainen Sanomalehtimiesyhdistys ja Suomalainen Sanomalehtimiesliitto.

Syvärannan lepokoti avattiin 1923. Siitä tuli suosittu – Eino Leino nautti siellä viimeisen illallisensa. 1930-luvun lamassa toiminta kääntyi kuitenkin tappiolliseksi ja Syväranta myytiin 1936 Lotta Svärdille, jolla oli jo ollut kursseja läheisessä Suojeluskuntien Päällystökoulussa. Lottajärjestön lakkauttamisen (1944) jälkeen Syvärannassa toimi lottien perustaman Työmaahuollon (nyk. osa Amicaa) konttori, mutta päärakennus paloi jo 1947. Nykyään paikalla on Lottamuseo, jonka päärakennus muistuttaa palanutta huvilaa ulkomuodoltaan.

Tuiskun säätiö sijoitti lepokodin kauppasumman ja muitakin tuottojaan arvopapereihin sekä aluksi myös asunto-osakkeisiin. Pääoman tuotosta on myönnetty virkistysapurahoja niin toimittajille kuin lehtitalojen henkilöstölle. Nykyään suuri osa apurahoista on myönnetty alkuperäisen lepokoti-tavoitteen hengessä journalistien kollektiiviseen virkistäytymiseen ylläpitäjäyhdistysten ryhmämatkoilla.

Vuonna 2018 apurahoja myönnettiin yhteensä 42.500 euroa. Säätiön sijoituksia hoitaa nykyään Svenska Handelsbanken. Salkun markkina-arvo on alkuvuodesta 2019 runsaat miljoona euroa.

Säätiön puheenjohtajana on nykyään päätoimittaja Antero Mukka (nuorsuomalaiset) ja sihteerinä toimittaja Aino Frilander (nuorsuomalaiset).

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on nimennyt säätiön hallituksen jäseniksi Jukka Reinikaisen ja Jyrki Vesikansan, jonka tilalle säätiön vuosikokouksesta keväällä 2019 alkaen on SSL:n johtokunta nimennyt Marketta Mattilan. Uusien sääntöjen mukaan säätiön tilinpäätös esitellään tiedoksi ylläpitäjäyhdistysten vuosikokouksille yhdistysten johtokuntien hyväksyttyä ne.

Lisätietoja: Onni. V. Tuiskun Säätiö