
SSL - Tukholma 10.3.2020 
Jyrki Vesikansa 
 
 
Tukholman lehtikilpailu 
 
Lähtökohtia 
 
– US-historian tutk. osa. Vertailu. 
– Päällisin puolin:  
* DN/Expr/Bonnierit = HS/ IS/ Erkot.  
* SvD/ erilaiset porvaritahot = US/ erilaiset porvaritahot. 
Molemmat kriisiin 1970-luvun alussa. Yhteisiä pelastusmalleja. 
US kaatui 1991, SvD ilmestyy yhä, mutta monien kriisien jälkeen. 
   ​Erona mm. StT ​vuoteen 1956. Ja Ruotsi/ Tholma olleet aina 
Suomea/ Hkiä ​vauraammat ja suuremmat​. V. 1800 ero 1:5. 
Näkyi median monipuolisuutena.  
   Tholman media syntyi samaan aikaan kuin Turun lehdet. 
Vauhdittivatko Ruotsin olot​ vrt. Suomi 1800-luvun 
alkupuolella. Tryckfrihet jo Ruotsin uuteen hallitusmuotoon 1809, 
kun Suomessa säilyi 1772 HM ja 1789 YVK sekä sensuuri 
vuoteen 1905. "Valtioyö" vuoteen 1863. Silti Suomi sai kehittyä 
itse. Olisiko suomenkielinen media edes syntynyt Ru:ssa? 
  
Vrt. muut maat 
 
   ​Helsingin Sanomain ​ja ​Uuden Suomen ​kilpailua kannattaa 
vertailla kansainvälisesti – mikä siinä oli ehkä poikkeuksellista, 



mikä samankaltaista kuin jossakin muualla ja mahdollisesti 
samoista syistä johtuvaakin. On kuitenkin valittava relevantti 
vertailukohde. 
   ​Anglosaksiset lehdet ovat olleet keskeisiä esikuvia​ Suomen 
lehdistön kehittämiselle 1900-luvun alusta alkaen. Usein mallit 
ovat tosin ilmeisesti kulkeneet ​Ruotsin kautta​, josta ne 
1900-luvun alkupuolella omaksuttiin täällä ​10-15 vuoden 
viiveellä​. Siten ​Uusi Suomi ​oli 1919 ilmeisesti ensimmäinen 
moderni suomenkielinen sanomalehti näyttävästi taitettuina 
uutisetusivuineen​ ja kertovine otsikkoineen – mutta ​Dagens 
Nyheterissä ​oli toteutettu sama uudistus jo 1909. ​Uusi Suometar 
tosin ​antikvaan​ jo 1914. ​Helsingin Sanomat ​siirtyi antikvaan ja 
Tuoreimmat ​-sivuun 1920-luvulla, mutta jätti etusivun 
ilmoituksille ​Svenska Dagbladetin ​lailla. ​Haastattelut ja 
reportaasi​t yleistyivät Ruotsin lehdissä jo 1900-luvun 
alkuvuosina, Suomessa 1910-luvulla – samoin ​naistoimittajat​, 
joita Suomen suurlehdissä alkoi olla enemmälti vasta 
1920-luvulla.   1

   Kaikkiaan Ruotsin mediakenttä on silti muistuttanut 
tutkimuskaudella suomalaista – tai päin vastoin. ​Sähköinen 
viestintä​ oli molemmissa maissa tiukasti säänneltyä, vaikka 
Suomessa toimikin 1950-luvulta alkaen yksityinen MTV hyvin 
rajatusti valtiollisen Yleisradion kanavilla sekä Tes-TV. Ruotsissa 
radion ja televisio olivat tutkimuskaudella täysin valtion hallussa 
eikä niissä ollut mainontaa.  

1 Lundström, Svenska pressens historia (SPH) III s. 73. Vrt. Etusivun Uutiset 1938-1979 , Helsingin Sanomat Etusivun 
uutiset ja 100 år med Svenska Dagbladet. Mainio, emt. s.27.  –  Jututyypeistä Suomessa Pietilä, Kirjoitus ... 1-2.  Tiedot 
HS:sta ja US:ssa vertailussa ulkomaihin, lähinnä Tukholman lehtiin perusyuvat tähän tutkimukseen sekä  Vesikansan, 
Mainion sekä Jensen-Eriksenin ja Kuorelahden usein mainittuihin teoksiin.  



   ​Ruotsin sanomalehdistö jakaantui​ suomalaiseen tapaan 
toisaalta ​maantieteellisesti​, toisaalta poliittisesti. Malmössä ja 
Göteborgissa oli vahvoja lehtiä siinä kuin Tampereella sekä 
Turussa ja muissakin molempien maiden maakuntakeskuksissa oli 
merkittäviä ykköslehtiä. ​Puolueilla​ – Ruotsissa etenkin 
vasemmistolla ja talonpoikaispuolueella, pienistä ryhmistä 
puhumatta – oli äänenkannattajinaan myös kakkoslehtiä, joita 
melko mittava ​lehdistötuki​ alkoi pönkittää Ruotsissa 
1970-luvulla. Suomessa tuet – mukaan luettuna ay-liikkeen 
lehtisetelit – jäivät vähäisemmiksi. Silti kakkoslehtien 
ilmestyminen alkoi riippua niistä Suomessakin.  
   Tärkeimpiä olivat Ruotsissakin pääkaupungin lehdet, joita 
tarkastelen lähemmin. ​Eroina Suomeen ​oli se, että Tukholmassa 
oli 1950-luvulle saakka ​kaksi suurta liberaalia aamulehteä 
(​Dagens Nyheter ​sekä ​Stockholms-Tidningen)​ ja iltapäivän 
irtonumerolehde​t olivat merkittävämpiä kuin Suomessa. Niitä 
ilmestyi myös Göteborgissa ja Malmössä, kun Suomessa 
irtonumerolehtien julkaiseminen keskittyi paria kokeilua lukuun 
ottamatta Helsinkiin.  
   Tukholmassa oli myös talouslehtien ohella merkittäviä 
kirkollisia, raittiusliikkeen ja vastaavia​ sanomalehtiä. Toki 
Suomessakin kirkollinen ​Kotimaa ​ilmestyi ajoin yleislehden 
kaltaisena useita kertoja viikossa, kuten ​Maaseudun Tulevaisuus 
tekee edelleen.  
   Tanskan ja Norjan mediat saattaisivat tarjota relevantteja 
vertailukohteita, mutta osin kieliongelmienkin takia en ole niihin 
enemmälti syventynyt. Vielä enemmän tämä koskee  Pohjoismaita 
muutenkin kuin kooltaan muistuttavan Hollannin lehdistöä. 



   Yhden pohjoismaan kokoinen saksankielinen ​Sveitsi ​saattaisi 
tarjota relevantteja vertailukohtia, joskin ​Neue Zürcher Zeitungia 
luetaan koko saksankielisessä maailmassa ja muuallakin, joten sen 
toimintapuitteet poikkeavat Suomesta. Silti se on ollut levikiltään 
Helsingin Sanomia ​pienempi. Myös ​Itävallasta​ saattaisi 
vertailukohteita löytää, joskin natsiaika aiheutti katkon sen 
lehdistön kehitykseen. Johtava laatulehti ​Die Presse ​oli kauan 
levikiltään pienempi kuin ​Uusi Suomi​. Muut Wienin lehdet ovat 
taas populaarimpia kuin Suomen iltapäivälehdet. 
   Suurten kielialueiden lehdet ovat omassa sarjassaan ​ja 
lehtitaloudellisesti niiden vertaaminen pieneen Suomeen on 
irrelevanttia. ​Journalistisesti anglosaksiset​ suurlehdet ovat toki, 
kuten todettu, olleet usein ​esikuvia ​Suomen medialle. Ne ovat 
saattaneet tarjota malleja myös painotekniikkaan, markkinointiin 
ja liikkeenjohtoon. Pelkästään Britanniassa on kuitenkin 
kymmenen kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa ja Lontoon 
lehtiä seurataan sekä tilataankin lähes kaikkialle. Tämä 
mahdollistaa muun muassa ​selkeän jaon laatu- ja 
populaarilehtiin​. Kuitenkin maineikkaat ​The Times ​ja ​The 
Guardian ​ovat olleet levikiltään ​Helsingin Sanomia ​pienempiä. 
   Alan perustietoihin toki kuuluu, että mediabisneksessä ovat 
menestyneet William Hearstin ja lehtilordien Northcliffin sekä 
Beaverbrookin tai viime vuosikymmeninä Axel Spingerin sekä 
Robert Murdochin kaltaiset omistaja-johtajat.  Voi kysyä, 2

olivatko Bonnierit ja Erkot heidän pohjoismaisia vastineitaan – ja 
voimakkaan omistaja-johtajan puuttuminen yhtenä syynä niin 
Uuden Suomen ​kuin ​Svenska Dagbladetin ​vaikeuksiin.  

2  Vrt. takavuosien klassikko Matti Kontio: Neljäs valtiomahti.. 



 
Tukholman lehtimarkkinat 
 
   Ruotsin vauraus entiseen itäiseen valtakunnanpuoliskoon näkyi 
siinäkin, että Tukholmassa ilmestyi 1900-luvun alussa ​paljon 
useampia aamulehtiä​ kuin Helsingissä. Niistä 1884 perustettu 
Svenska Dagbladet ​(​SvD)​ ​muistutti alkuvaiheessa ​Uutta 
Suometarta ​konservatiivisena, talonpoikaistoa lähellä olevana 
lehtenä. 1897 sen ottivat haltuunsa ajan vapaamieliset voimat, 
kuten runoilija Verner von Heidestam.  He toivat Ruotsin mediaan 
modernin kulttuurijournalismin. Tässä vaiheessa SvD muistutti 
siis lähinnä ​Päivälehteä​. Vahva ​kulttuuripanos​ säilyi SvD:ssa, 
jossa suhteessa se muistutti 1920-luvulta alkaen ​Uutta Suomea, 
kun taas ​Helsingin Sanomissa ​kulttuuriaineisto oli toisarvoista 
1960-luvulle saakka – yksittäisiä kriitikoita vähättelemättä. 
   Pian ​elinkeinoelämä vahvisti vaikutustaan ​Svenska 
Dagbladetissa​, kuten 1940-luvulla ​Uudessa Suomessa​. Jo 1910 
SvD tunnustautui Högernin eli nykyisen Maltillisen 
Kokoomuspuolueen ("moderaattien") äänenkannattajaksi. ​Uusi 
Suometar ​puolestaan oli oikeastaan luonut Suomalaisen puolueen 
eli suomettarelaiset ja ​Uusi Suomi ​oli itsestään selvästi Kansallisen 
Kokoomuksen päälehti, vaikka suhde määriteltiinkin virallisesti 
vasta 1939.  3

3   ​Ivar Andersson:  ​Svenska Dagbladets historia​  I; ​Carl Fehrman: arvostelu ko. 
teoksesta  (https://www.svd.se/svenska-dagbladets-historia). US:n poliittisesta 
taustasta Vesikansa; Sinivalkoiseen ... 

 



   ​Dagens Nyheter​  perustettiin 1864 vapaamieliseksi, mutta 
samalla kaupalliseksi, laajoja lukijapiirejä tavoittelevaksi lehdeksi. 
Se muistutti siis vuotta nuorempaa ​Hufvudstadsbladetia ​ja 
myöhempää, Erkkojen valtakauden ​Helsingin Sanomia​. 
Kirjankustantaja Albert ​Bonnier​ alkoi ostaa lehtiyhtiön osakkeita 
1870-luvulla, mitä hänen poikansa Karl Otto Bonnier jatkoi 
1880-luvulla. Hän alkoi johtaa lehteä taloudellisesti 1901 ja 
enemmistön​ lehtiyhtiössä Bonnierit saivat 1924 – siis ​kolme 
vuotta aiemmin kuin Erkot​ Sanomissa.  
   Bonnierit toki lupasivat olla sekaantumatta DN:n toimituksen 
työhön ja muuttamatta sen liberaalia linjaa. Kaikki Erkot olivat 
sen sijaan vahvasti journalisteja ja vaikuttivat – vaihtelevin 
keinoin – ​Helsingin Sanomain ​sisältöön.  
   Yhtä kaikki ​Svenska Dagbladetin ​saattoi 1920-luvulta alkaen 
rinnastaa monin tavoin ​Uuteen Suomeen ​ja ​Dagens Nyheterin 
Helsingin Sanomiin​. ​Tukholmalaiskaksikon ​levikkien ero​ oli 
1943 hieman suurempi kuin tuolloin HS:n ja US:n välillä – DN:n 
rajusti sotavuosina kasvanut levikki oli 210.000 kpl ja SvD:n 
83.000 kpl. josta peräti 48.000 kpl meni Tukholman seudun 
ulkopuolelle. Ruotsin kaksinkertaisesta väkiluvusta ja vauraudesta 
huolimatta Tukholman lehtien levikkitasot olivat siis ​melko 
lähellä HS-US- paria​. 
   Vertailua sekoittaa se, että Ruotsin ​levinnein lehti​ oli vuoteen 
1941 saakka ​Stockholms-Tidningen ​(StT)​. ​ Se oli kolmikosta 
nuorin eli perustettu 1889 – siis samana vuonna kuin ​Päivälehti​. 
StT oli vahvasti nimikkokaupunkinsa​ ​tiedonvälittäjä ja ylitti jo 
1900-luvun alussa sadan tuhannen kappaleen levikin 
Pohjoismaiden suurimpana lehtenä. Se oli DN:n lailla liberaali, 



mutta menestys johtui ennen muuta vahvasta ​uutisjournalismi​sta 
sekä kilpailijoihin verrattuna ​kansanomaisuudesta​ ja 
halvemmasta​ hinnasta. Sen mahdollisti moderni painotekniikka.  
   Ehkä omalaatuisesti liberaali ​Stockholms-Tidningen​ oli ​Uuden 
Suomen ​yhteistyökumppani ​1920-luvulta 1940-luvun lopulle 
saakka, mutta kustantajien yhteistyössä ei ideologia ole aina 
ratkaissut. Lehti toki ymmärsi pitkälle Suomen politiikkaa 
jatkosodassa.  
   Johtavan kolmikon sekä valtapuolueeksi 1930-luvulla 
nousseiden ​sosiaalidemokraattien päälehden 
(​Social-Demokraten​, vuodesta 1944 ​Morgon-Tidningen)​ ohella 
Tukholmassa oli kauan ​muitakin suurehkoja päivälehtiä​, mikä 
vinouttaa levikkien vertailua Helsinkiin. Niistä oikeistolainen, jo 
1824 perustettu  ​Stockholms Dagblad ​ liitettiin 1931 
Stockholms-Tidningeniin. ​1700-luvulta saakka perinteensä 
laskeneen oikeistolaisen iltapäivälehden​ ​ ​Nya Dagligt Allehandan 
osti taas 1944 DN-yhtiö raivatakseen tilaa tuolloin perustetulle 
Expressenille​. Liberaali, jo 1830 perustettu ​Aftonbladet​ puolestaan 
myytiin 1956 Ruotsin ammattiliittojen keskusjärjestölle LO:lle. 
Samalla LO lopetti ​Aftonbladetin ​1942 perustetun kilpailijan 
Aftontidningenin.  ​Kuvio liittyi StT:n myyntiin. 4

 
Suurliikemiehet lehtialalle 
 
   Poliittisina vaikuttajina perustetut Ruotsin suurlehdet muuttuivat 
1900-luvun alkuvuosina myös merkittäviksi yrityksiksi, jotka 

4  Gunilla Lundström: En värld i rubriker, Svenska pressens historia (SPH= III s. 39-124, Per Rydén: Guldåren, SPH III s. 
39-184. 



vetivät puoleensa ​Ivar ja Torsten Kreugerin ​sekä Electroluxin 
kehittäjän ​Axel Wenner-Grenin​ kaltaisia suurliikemiehiä. 
Sellaisia olivat toki myös Bonnierit, joilla oli kuitenkin – toisin 
kuin tulokkailla – jo monen sukupolven kokemus kustantajina. Per 
Rydén arvelee kuitenkin Ruotsin lehdistön historiassa, ettei 
kapitalisteja ​houkutellut​ mediasijoituksiin niinkään niiden välitön 
tuotto kuin ​mahdollisuus nostaa esille tavoitteitaan ja 
yrityksiään – ehkä itseäänkin.​ Kaikkea tätä ostetuissa lehdissä 
myös tapahtui. 
   Tuskin myöskään Rudolf ​Waldenin​ kaltainen teollisuusmies 
käytti varojaan ja energiaansa ​Uuteen Suomeen ​ensi sijassa 
taloudellisen voiton takia, vaan vaikuttaakseen politiikkaan. 
Yhtyneet Paperitehtaat ei edes valmistanut merkittävästi 
kuluttajatuotteita, joiden myyntiä olisi voinut edistää lehden 
sivuilla. Tällainenkin motiivi saattoi olla ​tukkukauppiailla​, jotka 
nousivat 1940-luvulla US-yhtiön suurimmiksi omistajiksi – olihan 
moni tukkuri myös kauppaketjun ja tehtaidenkin omistaja. Silti 
poliittinen vaikuttaminen​ lienee ollut myös tukolaisten samoin 
kuin ​Kansallis-Osake-Pankin ja Pohjolan​ motiivi niiden 
ryhtyessä 1950-luvun alkupuolella US-yhtiön pääomistajiksi.  
   Tukholmassa median ​omistusjärjestelyt pyrittiin tekemään 
salassa​ – joskus bulvaanien kautta. Ehkä tietoisuus 
omistuskytkennöistä olisi ​heikentänyt ​tavoiteltua poliittista 
vaikuttamista​. Suomessakaan US-yhtiön omistussuhteita ei liene 
tutkimuskaudella laajemmin tiedetty, vaikka pienomistajalle ne 
selvisivät vaikkapa osallistumalla yhtiökokouksiin, joissa 
suuromistajien äänimäärien leikkaus kuulutettiin. Toki 
omistaminen​ oli 1970-luvulle saakka Suomessa melkoinen ​tabu​, 



mitä toimittaja Esko Seppänen hyödynsi ostamalla pörssiyhtiöistä 
yhden osakkeen ja julkaisemalla tämän avulla omistajaluetteloja.   5

   Tukholmassa ​liikemiesten pelivälineenä​ oli ensin perinteikäs 
Stockholms Dagblad​, jonka vähemmistöosakkaaksi 
tulitikkukuningas Ivar Kreuger tuli 1920. Pian mukaan tuli myös 
Wenner-Gren. Lehden levikki oli 1925 vain 6000 kpl, mutta 
satsausten ja uudistusten avulla se nostettiin 70.000 kappaleeseen. 
Niinpä lehti muutettiin tabloidiksi.  
   Samaan aikaan Ivar Kreuger osti myös enemmistön ​Svenska 
Dagbladetista ​ja hänen liikemiesveljensä Torsten bulvaanin kautta 
Stockholms-Tidningenistä; ​veljesten yhteistyö mediaoperaatioissa 
on epäselvää. Myös ​Dagens Nyheteriä​ haviteltiin eri vaiheissa, 
mutta Bonnierit eivät myyneet osakkeitaan. Yhteinen omistus johti 
1931 ​Stockholms Dagbladin ​yhdistämiseen 
Stockholms-Tidningeniin ​– alkuun kaksoisnimellä.  
   ​Ivar Kreugerin kohuttu kuolema 1932​ ja hänen imperiuminsa 
romahtaminen vaikuttivat myös Tukholman lehtitaloihin. Torsten 
Kreuger sai jopa vankeustuomion liiketoimistaan, jolloin hän möi 
1933 ​Stockholms-Tidningenin ​ja ​Aftonbladetin ​osakkeet Erik 
Åkerlundille, joka puolestaan oli myynyt 1929 aikakauslehtensä 
Bonnierille. Torsten Kreuger osti sanomalehdet kuitenkin takaisin 
1937 puolustaen niiden palstoilla ja kirjoissaan 1950-luvulle 
saakka liiketoimiaan sekä veljensä mainetta.  
   Fuusio​ ​Stockholms Dagbladin ​kanssa auttoi 
Stockholms-Tidningeniä ​pysymään laskevasta levikistä huolimatta 
nousevaa ​Dagens Nyheteriä ​suurempana vuoteen 1941 saakka​. 
Epäilemättä ​DN:n omistuksen selkeys​ auttoi sitä menestyksessä 

5 Teoksista ensimmäinen ​Oy Suomi Ab​. 1974. 



siinä kuin Eljas Erkon yksinvalta ​Helsingin Sanomia 
kasvattamaan 1930-luvulla etumatkaa ​Uuteen Suomeen, ​jossa 
riehuivat poliittiset ja omistuskiistat. HS:n lailla DN voitti myös 
pikkuilmoituksia.  
   ​StT:n tulos​ta pidettiin 1930-luvulla ​säästötoimin​ kohtuullisen 
hyvänä; lehdellä oli komeassa talossaan Norrmalmstorgetin 
laidalla vähemmän toimittajia kuin pääkilpailijoilla. Aikaa myöten 
saituus saattoi kääntyä ​bumerangiksi​ – kuten ilmeisesti kävi 
Uudessa Suomessa ​eri vaiheissa.  
   ​Svenska Dagbladet ​siirtyi​ ​1934 Tryggerien ​omistukseen. Carl 
Trygger oli pankki- ja tiedemies, mutta ryhtyi myös lehden 
päätoimittajaksi. Hän toi toimittamiseen tiukan ​kurin​ jopa listaten 
nimet, joita ei saanut lehdessä mainita. Tyyli johti monien 
avustajien luopumiseen. Tilanne huolestutti SvD:n taustavoimia, 
jotka muodostivat ​Näringslivets Fond​-nimisen säätiön. Lehtiyhtiö 
siirtyi sen omistukseen ​1939​ ja uudeksi päätoimittajaksi tuli 
Högernin johtaviin poliitikkoihin kuulunut ​Ivar Andersson​. Hän 
vakautti lehden aseman jatkaen tehtävässä vuoteen 1955 saakka. 
   Tukholmalaisen sisarlehden kehitys ​muistutti ​Uuden Suomen 
saman aikaisia vaiheita. US-yhtiön omistushan siirtyi 1939-53 
lehden sisäpiirin säätiöiltä ja monilta yksityishenkilöiltä 
"sinivalkoiselle pääomalle" eli Tukolle sekä muutoinkin 
Kansallispankin finanssileirille ja pitkäaikaiseksi päätoimittajaksi 
tuli 1940 myös Kokoomuksessa merkittävä Lauri Aho. Molemmat 
lehdet olivat ​johtavia kulttuurin​ areenoita ja vahvoja 
ulkomaiden ​tapahtumien seuraajina. SvD:n em. ​levikki oli toki 
alle puolet ​sekä DN:n että StT:n tasosta – kuten oli US:n saman 
tasoinen levikki suhteessa ​Helsingin Sanomiin​. SvD:n levikistä yli 



puolet oli Tukholman ulkopuolella. ​Sama rakenne​ oli US:lla – ja 
aikaa myöten sen tuomat samat  ongelmat.   6

 
Kreuger myy lehtensä 
 
   Myös Ruotsissa ​säännösteltiin​ 1940-luvulla 
sanomalehtipaperia, mikä auttoi suomalaiseen tapaan kakkoslehtiä 
pysymään hengissä. Säännöstely ei toisaalta estänyt 1944 
aloittanutta Bonnierin railakasta ​Expresseniä ​kasvattamasta 
suomenruotsalaisen Carl-Adam Nycopin johdolla nopeasti 
levikkiään, mikä vaikutti laajasti journalismiin ja koko 
lehtimarkkinaan. Toki Pohjolan ensimmäisen modernin 
iltapäivälehden alta oli siis lopetettu perinteikäs ​Nya Dagligt 
Allehanda.  
    ​Muutoin lehtikilpailu Tukholmassa jatkui osin saman kaltaisesti 
kuin Helsingissä. Bonnierin ​Dagens Nyheterin ​noustua 1941 
kilpailun kärkeen sen ​levikki kasvoi​ jatkuvasti samalla lailla kuin 
Erkon ​Helsingin Sanomain. ​Kuten HS, DN keräsi valtaosan 
pikkuilmoituksista​,  joskin myös ​Svenska Dagbladetin ​vauras 
lukijakunta houkutteli kauan tyydyttävästi ilmoittajia. Sama koski 
1960-luvulle saakka ​Uutta Suomea. ​Kaikkiaan ​SvD menestyi 
lehtitalon omistuskuvion selkeydyttyä 1960-luvulle saakka 
kohtuullisesti​, vaikka levikkien ero ​Dagens Nyheteriin ​kasvoi 
jatkuvasti – kuten HS:n etumatka ​Uuteen Suomeen​.  
   Levikkikierreteorian​ mukaisesti DN saattoi jatkuvasti lisätä 
panostuksiaan laatuun. Se oli työpaikkana toimittajakunnan 

6 Per Ryden: Guldåren s. 151-230,  Elisabeth Sandlund: Beredspas och repression  s. 316-321, SPH III. Vrt. myös 
Andersson, emt. 
 



unelma, joten DN saattoi valita parhaat tekijät päältä. Eljas Erkon 
karun tai ainakin arvaamattoman henkilöstöpolitiikan takia HS:lla 
ei hänen aikanaan ollut vastaavaa asemaa – eikä ​Uudessa 
Suomessa ​työpaikkana osattu nähdä riskiä vielä vuosikymmeniin. 
Kansallista instituutiota pidettiin kuolemattomana. 
   Kilpailussa oli myös ​journalistis-poliittinen aspekti​. ​Dagens 
Nyheterin ​liberaali päätoimittaja Herbert ​Tingsten​ oli näkyvä 
kansallinen vaikuttaja – ehkä HS:n Yrjö ​Niiniluodolla​ oli sama 
asema etenkin kirjojensa kautta. Toki he olivat persoonina 
erilaisia. SvD:n Ivar Andersson oli arvostettu Högernin 
linjanvetäjä siinä kuin Aho Kokoomuksessa.  
   Torsten ​Kreugerin lehdet​ ​Aftonbladet ​ja ​Stockholms-Tidningen 
leimautuivat 1940-luvun alussa puolestaan ​saksalaismielisiksi​. Ne 
purjehtivat muutoinkin karikoihin. Omistaja käytti lehtiä 
kaunojensa purkamiseen – syyttäen 1952 väärennetyksi 
osoittautuneen dokumentin avulla näyttävästi Bonnieria 
saksalaisyhteyksistä sodan aikana. StT:n levikki oli alentunut 
1940-luvulla pysyen sitten paikallaan, mutta lehtiyhtiö kääntyi 
tappiolliseksi​.  
   Kreuger ryhtyi nyt ​salaiseen huutokauppaan ​lehdistään niin 
SvD:n kuin talonpoikaispuolueen (vuodesta 1957 Keskustapuolue) 
kanssa, mutta ​korkeimman tarjouksen​ teki 1956 ammattiliittojen 
keskusliitto Landsorganisationen ​(LO)​ 25 miljoonalla kruunulla 
(kaksi miljoonaa nykyeuroa).  Pian sd-puolue ​lakkautti​ niin 
Morgon-Tidningenin ​kuin ​Aftontidningenin ​ja 
Stockholms-Tidningenistä ​sekä ​Aftonbladetista ​tuli puolueen 
päälehtiä. Kansanpuoluelaiset yritettiin toki pitää lukija- ja 
tilaajakunnassa puhumalla uudenlaisesta, siis väljemmästä 



äänenkannattajuudesta. Alkuun lehtiä väitettiin jopa 
sitoutumattomiksi.  7

 
Uusjako Tukholmassa 
 
   Tukholman lehtimarkkinoilla alkoi siis ​uusjako​, jollaista ei 
Helsingissä koettu kuin enintään ​Uuden Suomen ​ilmestymisen 
loputtua syksyllä 1991. Heti sen jälkeenhän ​Helsingin Sanomat 
saavutti kaikkien aikojen suurimman levikkinsä, puolisen 
miljoonaa kappaletta.  
   ​StT menetti sekä tilaajiaan että toimittajiaan​ – poliittista 
linjaa ei voi noin vain voinut vaihtaa ylätason päätöksin 
yrityskaupalla. Ilmoittajiakin katosi. Aiemmat, lähinnä 
Folkpartietia kannattaneet lukijat eivät seuranneet perässä, vaan 
levikki putosi vuodessa 188.000:sta  149.000 kappaleeseen ja 
alamäki jatkui. Sitä eivät pysäyttäneet jatkuvat linja- tai 
toimitusuudistukset. 
   ​Voittaja​ oli ennen muuta ​DN.​ Tosin uusi ​Stockholms-Tidningen 
sai noin 27.000 lopetetun ​Morgon-Tidningenin ​lukijaa. Sillä oli 
ollut runsaat sata tuhatta tilaajaa.  
   ​Samaan aikaan 1956 ​Helsingissä ​Uusi Suomi ​alkoi kaventaa 
Eero Petäjäniemen johdolla HS:n etumatkaa. DN:n levikki oli 
tuolloin 341.00 kpl, SvD:n 129.00 kpl eli alle puolet kilpailijan 
luvusta.  ​Expressen​ ​ajoi tosin jo 1959 DN:n ohi Pohjolan 
suurimmaksi​ lehdeksi, kun taas Erkot pitivät ilmeisen 
tarkoituksellisesti ​Ilta-Sanomat ​levikiltään selvästi ​Helsingin 
Sanomia ​pienempänä. US-yhtiön 1958 hankitun "iltapäivän 

7  ​Lars-Åke Engblom: Tidningar dör ... , SPH IV s. 29-31,  66-91.  



laatulehden" eli ​Kauppalehden ​levikki nousi, mutta oli 
tutkimuskauden lopullakin vain noin kolmannes US:n virallisesta 
levikistä. Tukholman ja Helsingin lehtimarkkinoilla oli siis 
rakenteellisia eroja​ – puhumatta siitä, että Helsingissä ilmestyi 
levikiltään lähes 70.000 kappaleen ​Hufvudstadsbladet ​ja 
iltapäivisin ​Nya Pressen​. 
 
Puoluelehdet ahtaalle  
 
   ​Stockholms-Tidningenin ​levikki oli​ ​heti LO-operaation jälkeen 
156.000 kpl. Se voitiin nyt ​rinnastaa ​Suomen 
Sosialidemokraattiin​ ​– ja Siltasaarella haettiinkin esikuvia 
Tukholmasta ulkoasua myöten.   8

   Modernisoituinakin puoluelehtien oli kuitenkin yhä vaikeampi 
menestyä. ​Sekä DN että HS ​olivatkin ottaneet ​etäisyyttä 
taustapuolueisiinsa – HS julistautuen jo 1943 riippumattomaksi. 
SvD ja US pysyivät sen sijaan 1970-luvulle asti puolueidensa 
selkeinä äänenkannattajina – molempien ajautuessa tuolloin 
konkurssin partaalle. 
   LO maksoi ​Stockholms-Tidningenin ​jatkuvat tappiot​, mikä 
herätti ​närää​ ay-liikkeen kentällä – etenkin, kun useimmat 
muutkin sd-puolueen lehdet tarvitsivat tukea. StT:ssa suunniteltiin 
ensin rajua kulujen leikkaamista samaan tapaan kuin sittemmin 
Suomen vasemmistolehdissä. Samalla viriteltiin selvityksiä 
valtiollisesta lehdistötuesta. 
   Päädyttiin kuitenkin ​kertaleikkaukseen: 
Stockholms-Tidningenin ​viimeinen numero ilmestyi helmikuun 

8 Mervola, emt. s. 331-340. 



lopussa 1966. Ilmeisesti sd-liike eli ​Rörelsen ​katsoi kohtuullisesti 
pärjänneen ​Aftonbladetin ​riittävän​ poliittisen sanoman 
levittämiseen. (Lehti on säilyttänyt tuon roolin, vaikka 
paperilehden levikki on sittemmin puolittunut 1990-luvun 
huipusta 150.000 kappaleeseen ja pääomistajaksi on tullut 
norjalainen Schibstedt.) Sd-liike tarvitsi myös voimia muun 
lehdistönsä ylläpitämiseen. Göteborgin suuren 
teollisuuskaupungin ​Ny Tid ​jouduttiin kuitenkin korvaamaan 
Malmön ​Arbetet​- lehden länsiruotsalaisella painoksella.  
   Vuoden 1991 ​Uuden Suomen ​lailla ​Stockholms-Tidningen ​oli 
kuollessaan 1966 yhä maansa levikiltään suurimpia lehtiä. 
Ilmoituskanta​ oli silti ​riittämätön​ täyden palvelun aamulehden 
ylläpitämiseen kovassa kilpailussa. Kysyä toki voi, olisiko 
Morgon-Tidningeniä ​voinut jatkaa 1956 selkeänä puoluelehtenä 
ainakin jonkin aikaa – siis LO:n lähtemättä StT-operaatioon.   9

  
Svenskan ​joutuu ahtaalle 
 
   ​Svenska Dagbladet ​sai ​Stockholms-Tidningeniltä ​17.700 tilaajaa, 
mutta pian nämä – lähinnä kai folkpartistit – kokivat 
oikeistolehden itselleen vieraaksi ja siirtyivät ​Dagens Nyheteriin​, 
vaikka siinä vaikutti tuolloin vahva 1960-lukulainen, 
päätoimittaja Olof Lagercranzin symboloima 
vasemmistoradikalismi. 
   ​Ajan henki​ alkoi pikemmin 1960-luvulla puhaltaa niin 
Svenskania ​kuin ​Usaria​  vastaan (jos käyttää lehtien lempinimiä 
ajalle tyypilliseen epämuodolliseen tapaan). Ruotsalaisen 

9  Sverker Jonsson: Tv förändrar ..., SPH IV s. 153-159. 



sanonnan mukaan SvD oli ​"lukijoilleen ykköslehti, mutta 
ilmoittajille kakkoslehti".​ Sama koski ​Uutta Suomea​. 
Oikeistolehtien lukijat olivat siten usein vaativia, mutta niiden 
toimitukset joutuivat kilpailemaan laadussa ja uutiskattavuudessa 
monta kertaa suurempien, yhä tuottoisampien DN:n ja HS:n 
kanssa. 
   ​US:n ja SvD:n kriisit syvenivät jokseenkin tasatahtia.​ SvD:n 
levikki oli rikkonut 150.000 kappaleen rajan 1964, mutta kääntyi 
pian – ​Stockholms-Tidningeniltä ​napatuista uusista tilaajista 
huolimatta – alamäkeen. 1973 levikki oli silti 148.000 kpl. Jos 
US:n levikkilukuja oli "doupattu", niin oli Tukholmassakin 
siivottu pois vapaakappaleita. SvD:n ​ilmoituskanta​ heikkeni ja 
toiminnan siirtäminen Klaran perinteikkäistä kortteleista rinnan 
Bonnierin lehtien kanssa ​uuteen taloon Mariabergissä oli 
maksanut ​paljon. ​Jakelukin ​kallistui, kun StT ei ollut enää 
kustannuksia jakamassa. (Sama koettiin Helsingissä, kun 
viisipäiväistynyt ​Suomen Sosialidemokraatti ​ei enää jakanut 
Yhteisjakelukonttorissa viikonvaihteen jakelukustannuksia.) 
   US-yhtiön lailla myös SvD näytti 1960-luvulla nettovoittoa, 
mutta tinki poistoista. Tukholmalaislehden ​todellinen tappio 
vuosilta 1962-67 oli 10 miljoonaa kruunua. (Vuoden 1964 
kruunuissa​ 1,2 miljoonaa nykyeuroa.​) Toimitusjohtaja Sven 
Gerentz epäili jo lehden pystyssä pysymistä. ​Syntipukiksi 
löydettiin päätoimittaja​, valtiopäivämies Allan Hernelius, joka 
syrjäytettiin 1969 ruotsalaisittain harvinaisen tylysti. (​Uudessa 
Suomessa ​lähes kaikki päätoimittajat oli toki erotettu karusti – ja 
niin jatkui lehden loppuvaiheisiin saakka.) Seuraajaksi nimitettiin 
Gerentz. Rinnalle poliittiseksi päätoimittajaksi (vastasi hieman 



US:n artikkelitoimittajia) nimitettiin Karl-Axel Tunberger, joka 
lienee operoinut asiassa. Valtapeli muistutti ​Uudessa Suomessa  
etenkin sen loppuvaiheissa harrastettua. 
   Kovaa peliä koettiin myös ​Dagens Nyheterissä​, vaikka lehti 
kukoisti ja sillä oli selkeä isäntä. Bonnierit alkoivat huolestua 
radikalisoituvista nuorista toimittajista​, joita kulttuuripuolen 
päätoimittaja Lagercrantz suojeli ja kannustikin. ​Vastaavaa 
ilmeni toki ​Helsingin Sanomissa ​ja jopa ​Uudessa Suomessa​, mikä 
US:ssa johti 1967 kulttuuritoimituksen "normalisointiin". HS 
onnistui tasapainoilemaan ajan aallokossa, vaikka etenkin 
1970-luvun taistolaistuulessa pärskeet löivät yli laivan kannen. 
DN:ssä Lagercrantzin valtuuksia rajattiin, mutta hänen 
yhteenottonsa omistajien kanssa jatkuivat päätoimittajan 
eläköitymiseen 1975 saakka.  10

 
Svenskan tuhon partaalle 
  
   ​Dagens Nyheterin ​liukuminen vasemmalle sai Ruotsin 
elinkeinoelämän tukemaan vastapainona ​Svenska Dagbladetia​, 
mistä tuli ​esikuva ​Uuden Suomen ​pelastamiselle 1976. Suomessa 
kauhisteltiin HS:n vasemmistolaisia toimittajia ja etenkin 
Yleisradion linjaa – myös "Repo-radion" huippuvaiheen jälkeen. 
   SvD:n alijäämä​ vuosina 1969-71 oli 20,3 miljoonaa kruunua 
(​noin kolme miljoonaa nykyeuroa​). Avuksi tuli 1971 sentään 
sosiaalidemokraattien läpi jyräämä ​valtion lehdistötuki​, jonka 
myös SvD otti vastaan, vaikka Högern oli vastustanut sitä jyrkästi. 

10  Jonsson, em. artikkeli, SPH s. 160-61, 165-166.. Tapahtumista US:ssa, vrr. ed, HS:ssa Mainio, emt. s. 221-232, 
241-255.  Vrt. myös Tarkka: Onnen Pekka. 



Ensi jaossa lehti sai 3,5 miljoonaa kruunua (vajaat 600.000 
nykyeuroa tai vajaat kolme miljoonaa tuolloista markkaa.) Tuki 
annettiin aluksi lehden käyttämän ​paperimäärän perusteella 
muille kuin alueen ykköslehdille​. SvD ja Malmön sd-lehti 
Arbetet ​olivat suurimmat saajat. Tuen yhteissummaa nostettiin jo 
1972, jolloin SvD sai 8,8 miljoonaa kruunua (1,5 milj. nykyeuroa 
tai lähes 8 milj. tuolloista markkaa.) Jatkossa ​valtion tuesta tuli 
elintärkeä ​Svenska Dagbladetille​ ​–huolimatta lehden 
markkinaliberaalista linjasta. ​US:n taloudessa ​Suomen 
valtiontuilla oli paljon ​pienempi ​rooli. 
   ​Valtion tuki ei riittänyt pelastamaan ​Svenska Dagbladetia​. 
Henkilöstöä vähennettiin 1970-luvun alussa 72 hengellä; niinpä 
kirjeenvaihtaja poistettiin Bonnista US:n kollegan hämmästellessä 
lähtöä ikään kuin hänen asemansa olisi ollut parempi. 
Säästötoimet näkyivät tietenkin SvD:n ​laadussa.​ Lehden 
ylläpitäjäsäätiö puolestaan keräsi  suuryrityksiltä ​"kolehdin"​ – 
kuten US-yhtiö järjesti 1973 osakeannin. 
 
Suuryritykset pelastavat SvD:n 
 
   Ruotsin elinkeinoelämässä nähtiin kuitenkin, että pelkät kulujen 
leikkaukset ja satunnaiset kolehdit ​enintään lykkäävät​ SvD:n 
kaatumista. Tarvittiin ​radikaali, nousuun tähtäävä operaatio​. 
Avainasemassa oli ​"Wallenbergien sfääri"​, jolla oli vahva asema 
niin Ruotsin pankkialalla kuin teollisuudessa.  
   Käytännön toimia johti ​Lars-Erik Thunholm​, joka oli samaan 
aikaan muodostetun Skandinaviska Enskilda Bankenin (nykyään 
SE-Banken) toimitusjohtaja ja 1976-84 sen hallituksen 



puheenjohtaja. Hän oli myös talouskirjailija ja 1948 aloittaneen 
Studieförbundet Näringsliv och Samhälle eli SNS-järjestön 
perustajia. Se oli esikuva Suomessa 1975 aloittaneelle 
Elinkeinoelämän valtuuskunnalle EVA:lle, jolla oli rooli ​Uuden 
Suomen ​pelastamisessa.  
   Thunholmilla oli siis yhteiskunnallisia harrastuksia – ja 
ymmärtämystä journalismille​. Hän kannustikin suomalaisia 
yritysjohtajia pitkämielisyyteen toimittajien suhteen esitellessään 
kokemuksiaan yhdessä US:n pelastuskokouksessa keväällä 1977. 

 11

   Ruotsin työnantajien keskusliitto ​SAF osti​ 1973 ​Svenska 
Dagbladetin ​uuden ​toimitalon​ Mariebergissä 78 miljoonalla 
kruunulla (14 milj. nykyeuroa tai vajaat 70 milj. tuolloista 
markkaa.) Lehtiyhtiön ​velat​ siis kevenivät ja sen pääomapohja 
vahvistui. SvD sai jäädä ​vuokralle​ Mariebergin taloon, josta se 
palasi vasta ​2000-luvulla​ – alan tekniikan mullistuttua – ​Klaraan​. 
SAF:lla oli – Suomen "Etelärannan" lailla – muitakin operaatioita 
yleiseen mielipiteeseen vaikuttamiseksi. 
   Ruotsissa ei tyydytty rahan satsaamiseen, vaan SvD ​uudistettiin 
journalistisesti.​ Uudeksi päätoimittajaksi kutsuttiin ​Gustaf von 
Platen​, joka oli johtanut 1951-65 ​Vecko-Journalenia ​ja ollut 
1965-67 luomassa nopeasti menestynyttä ​Veckans Äffärer-​lehteä. 
(Suomessa ​Talouselämä ​piti sitä esikuvana onnistuneessa 
uudistuksessaan.) Von Platen oli siis jo hyvin kokenut 
päätoimittaja (toisin kuin Johannes Koroma pian ​Uudessa 
Suomessa​). Talousosasto oli toisaalta ollut aina SvD:n valtti – ja 

11  Jonsson, em. artikkeli, SPH IV s. 222--231.  Vesikansa: Uuden Suomen viimeinen ... s. 57. – Wallenbergien roolista 
SvD:ssä  ks. myös Bertil Toregull: Svenskan ... etenkin s. 160-161.  



nyt uhaksi nähtiin Bonnierin suunnittelema ​Dagens Affärer​, joka 
juuri von Platen oli ollut muiden kanssa valmistelemassa. Hänen 
kiinnittämisellään oli siis monta tavoitetta. 
 
Rajatut painopisteet 
 
   Von Platen arvioi, ​ettei ​Svenska Dagbladet ​pysty kilpailemaan 
Dagens Nyheterin ​kanssa kaikessa​. Oli ​keskityttävä​ talouteen, 
kulttuuriin ja mielipidekirjoitteluun eli SvD:n ennestäänkin 
vahvoihin osastoihin. Ulkomailta etsittiin avustajia (​stringer​) 
vakinaisten, kalliiden kirjeenvaihtajien (​staff correspondent​) 
sijaan. Muun muassa ​urheilusta tingittiin​. Lukijoiksi tavoiteltiin 
kvalifioituja, porvarillisia päättäjiä​. Linja osoittautui 
menestykselliseksi ja ​Svenska Dagbladetin ​levikki kasvoi 
jatkuvasti 15 vuoden ajan.  
 
Esikuva Tukholmassa 
 
   Sisarlehti Tukholmassa tuli siis ​Uuden Suomen ​pelastamisen 
esikuvaksi​ keväästä 1976 alkaen. US-yhtiön johtokunnan uusi 
puheenjohtaja Jaakko Lassila tunsi tietenkin pankkipiireistä 
Thunholmin, joka vierailikin US:n "vuorineuvospalaverissa" 
22.4.1977. US:n toimituksen johtoporras kävi puolestaan 
1980-luvulla Mariebergissä kokemuksia kuulemassa.  12

   US:n ​tavoitteet​ olivat saman kaltaisia kuin SvD:n, mutta ehkä 
niitä ​noudatettiin Tukholmassa tiukemmin​. ​Uusi Suomi ​ei siten 
koskaan perääntynyt etenkään julkisesti HS:n kaltaisen täyden 

12 Thunholmin alustus Oohjolan pääkonttorissa 22.4.1977,  muistio kirjoittajan laatima ja hallussa.  



palvelun lehden tavoitteesta – kaikkein viimeksi urheilun osalta – 
eikä rajannut tavoiteltua tilaajakuntaansa. ​Ei haluttu menettää 
yhtäkään tilaajaa​, vaan myyntiportaassa pikemmin annettiin 
liioiteltujakin lupauksia. Keskittyvää linjaa oli toki helpompi 
toteuttaa asukasluvultaan kaksinkertaisessa, vauraassa Ruotsissa 
kuin Suomessa. 
   Tutkimuskauden jälkeen ​Svenska Dagbladetin ​menestys on 
aaltoillut​. Von Platenin tuloksekkaan kauden jälkeen – ja yhä 
suuremmasta valtion tuesta huolimatta – lehti koki ajoittain niin 
taloudellisia kuin journalistisia ongelmia. Levikin alennuttua ja 
tappioiden jatkuessa ​SAF veti 1994 lehdeltä pois 
tappiontakuunsa​ Wallenbergien säilyessä vielä pääomistajina. 
He möivät osuutensa ​1998 norjalaiselle Schibstedtille​ SvD:n 
säätiön säilyttäessä oikeuden nimittää ​poliittinen päätoimittaja​. 
Toimitusjohtajat ja päätoimittajat ovat vaihtuneet tiuhaan – 
2000-2001 päätoimittajana oli supisuomalainen Hannu Olkinuora. 

 13

   Viimeistään 2000-luvulla myös Tukholman suurlehdet joutuivat 
painetun ​lehdistön yleiseen kriisiin​. Vuosituhannen vaihtuessa 
Svenska Dagbladet ​muutettiin talboidiksi. Levikki on ollut 
2010-luvulla edelleen kunnioitettavasti yli 150.000 kpl, josta 
viime aikoina digitaalisia tilauksia lähes 50.000.  
   ​Dagens Nyheter ​on pärjännyt HS:n lailla. Muiden painettujen 
lehtien lailla DN on siirtynyt esittelemään lukijamääräänsä niin 
painettuna kuin verkossa. Perinteinen levikintarkastus näyttää 
Ruotsissa jopa loppuneen.  

13 / - Karl Erik Gustafsson: I datorernas värld, SPH IV mm. 347-349. --  Vrt. Vesikansa: Uuden Suomen viimeinen ... mm. 
s. 80-84,  94.. 



   Painetun DN:n lukijamäärä oli 2018  runsaat puolisen miljoonaa, 
verkkolukijoita oli miljoonan verran. Painetun SvD:n lukijamäärä 
oli runsaat 300.000. Painetun HS:n lukijamäärä oli 2018 
puolestaan 562.000 kpl ja ns. kokonaistavoitettavuus 1,5 – 1,7 
miljoonaa kpl laskutavasta riippuen. ​HS ja DN ovat siis näillä 
mittareilla keskenään jokseenkin tasoissa, SvD lähes tuplasti 
Aamulehteä ​luetumpi.​  14

   ​Eniten​ median myllerrys on iskenyt Tukholman ​kahteen 
iltapäivälehteen​, joiden lukijamäärät ovat pudonneet DN:n 
tasolle. Suomessa iltapäivälehdet painottavat yhä enemmän 
verkkoa.  15

  
Suomi-Ruotsi -maaottelu? 
 
   Tukholman ja Helsingin suurlehdet kehittyivät tutkimuskaudella 
siis melko symmetrisesti – tietenkin paikallisin erikoispiirtein. 
Keskeiseksi menestystekijäksi nousi selkeä omistus ja sen 
myötä johtaminen.​ Bonnierit ja Erkot menestyivät siis paremmin 
kuin laajoihin oikeistolaisiin piireihin ja etenkin suuryrityksiin 
nojanneet ​Svenska Dagbladet ​ja ​Uusi Suomi​. Torsten ​Kreugerin 
Stockholms-Tidningenin ​kohtalo osoitti toisaalta, ​ettei 
yksinvaltainen omistus ja johto takaa menestystä ​edes siihen 
astiselle markkinajohtajalle. StT:n tuho osoittaa myös, ​ettei 
levikkikierre ole ollut automaatti edes 1940- ja 1950-luvuilla​ – 
aiemmista vuosikymmenistä puhumatta. ​Ruotsissa kehitetty 
teoria on silti hyvä osaselittäjä​ sanomalehdistön kehitykselle. 

14 http://mediaauditfinland.fi/wp-content/uploads/2019/03/KMT_2018_lukijamaarat.pdf, 
https://www.resume.se/taggar/o/orvesto/. 
15  https://www.resume.se/taggar/o/orvesto  



   Tukholman ja Helsingin suurlehtien journalistisen tai 
lehtitaloudellisen kehityksen tarkempi vertailu edellyttäisi 
syvempää tutkimusta sisältöanalyyseineen. Kuitenkin jo edellä 
kuvattu, Ruotsin osalta alan yleisesitykseen nojaava analyysi 
osoittaa vertailun hedelmälliseksi. Rinnakkaisia kehityspiirteitä 
voi löytää.  
 


