”Isäntänä Tapani Ruokanen”

Alfa TV:n kevät 2020 tarjoaa tiistaisin kello 22 hyvää seuraa ja joka päivä nähtävää.

Tänä keväänä Tapani Ruokanen tarjoilee Alfa TV:ssä kiinnostavia haastateltavia, joukossa myös journalistisia aiheita. Mukana ovat Risto Ruohonen, René Nyberg, Niklas Jensen-Eriksen, Riikka Suomalainen, Johanna Venho, Kaisamari Hintikka, Kari Lumikero, Paavo Rantanen, Martti Häikiö ja Hannu Heikkilä.

Tarja Kantolan haastattelu on jo lähetetty (7.1.2020), mutta nähtävissä osoitteessa – permanto.fi – ja Pertti Korhosesta (14.1) on vielä jokin uusinta. Vielä yksi vihje SSL-joukolle: permanto.fi -arkistosta voi katsoa vaikkapa puheenjohtajamme haastattelun!

Tutustu alla olevaan tuotantokauteen, missä avataan henkilöiden tehtäviä ja haastattelun näkökulmaa.

HUOM! Haastattelut lähetetään ulos tällä hetkellä Radio Deiltä perjantaisin klo 16 ja Alfalta tiistaisin klo 22 (uusinnat ke klo 11 ja su klo 19), ohjelmassa ”Isäntänä Tapani Ruokanen”.

Myöhemmin ohjelma on nähtävissä arkistossa permanto.fi

07.01.2020 1 Tarja Kantola Kausi 7. Jakso 1. Kirkon ulkomaanavun puheenjohtaja Tarja Kantola on ihmisoikeuksien puolustaja rakentaa rauhaa porautumalla myös uskonnon vaikutuksiin. Hän on myös hiljainen demarivaikuttaja mm. ulkoministerien Erkki Tuomioja ja Tarja Halonen ”oikea käsi”. (esitetty, arkistossa permanto.fi)
14.1.2020 2 Pertti Korhonen Kausi 7. Jakso 2. Pertti Korhonen on johtokunnan puheenjohtaja uudessa valtion omistamassa Business Finlandissa, joka rahoittaa Suomen teollisuuden menestystä maailmalla. Korhonen on elektroniikkateollisuuden menestyksen luojia mm. Nokialla.
21.1.2020 3 Risto Ruohonen Kausi 7. Jakso 3. Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen on Suomen taideaarteiden ylin vartija. Hän vetää linjaa Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin museoiden näyttelyillä. Nämä teokset ovat osa ”Suomen tarinaa”.
28.01.2020 René Nyberg Kausi 6. Jakso 16. René Nyberg tuntee oligarkkien ja patriarkkojen Venäjän, missä hän toimi Suomen suurlähettiläänä. Uusi kirja vie kurkistusmatkalle suuren naapurin kulissien taakse. Uusintalähetys – ennen joulua oli teknisiä ongelmia ohjelman esityksessä.
4.2.2020 4 Niklas Jensen-Eriksen Kausi 7. Jakso 4. Yrityshistorian professori Niklas Jensen-Eriksen kertoo, miten syntyi ”tammikuun kihlaus” eli yhteistyö työnantajien ja -tekijöiden kesken 80 vuotta sitten talvisodan paineessa – ja miten on nyt sen laita. Yrityshistorian tutkijoiden toinen ajankohtainen tutkimusaihe on Helsingin Sanomat.
11.2.2020 5 Riikka Suominen Kausi 7. Jakso 5. Päätoimittaja Riikka Suominen kuuli, että häneltä menee lehti alta eli Vihreä Lanka lopetetaan. Rahat siirretään puolueelle ja sen kautta mainostoimistoille – miten tässä näin kävi aatteellisuudelle ja mitä siitä seuraa? Suominen itse aloittaa kaunokirjailijan uran.
18.02.2020 6 Johanna Venho Kausi 7. Jakso 6. Kirjailija ja runoilija Johanna Venho ylsi romaanillaan ”Ensimmäinen nainen”  (Sylvi Kekkosesta) Finlandia-palkintoehdokkaaksi – millainen suuren presidentin varjoon jäänyt pieni nainen oikeastaan oli? Oliko hän myös oikea kirjailija?
25.2.2020 7 Kaisamari Hintikka Kausi 7. Jakso 7. Espoon tuore piispa Kaisamari Hintikka palasi Suomeen Luterilaisen maailmanliiton apulaispääsihteerin tehtävistä. Miltä kirkkojen ja maamme tila näyttää? Kirkot kasvavat ja kuihtuvat eri puolilla planeettaa. Piispa puolustaa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen joulukirkkokritiikkiä, jota moni moitti.
3.3.2020 8 Kari Lumikero Kausi 7. Jakso 8. Toimittaja Kari Lumikero on tuttu tv-uutismies, joka kertoi ensimmäisenä, mitä tsunamissa tapahtui. Mutta se ei ollut ainoa ”skuuppi” pitkällä uralla. Karin tuntevat kaikki suomalaiset, nyt myös henkilökohtaisemmin uudessa elämäkerrassa.
10.03.2020 9 Paavo Rantanen Kausi 7. Jakso 9. Ministeri ja suurlähettiläs Paavo Rantasen silminnäkijän kuvaus uudessa kirjassa ”Yöpakkaset 1958” – näin Suomi luovutti tasavallan presidentin johdolla osan itsenäisyydestään Neuvostoliitolle. Uskomaton silminnäkijän kokemusten kuvaus.
17.3.2020 10 Martti Häikiö Kausi 7. Jakso 10. Professori Martti Häikiö käy läpi Suomen askeleita itsenäisyyteen ja historiallisia merkkivuosia, joista äsken oli aiheena talvisota ja nyt Paasikiven 150-vuotispäivät. Mutta mistä ja miten Suomi peri leijonavaakunan – jo 1500-luvulla?
24.3.2020 11 Hannu Heikkilä Kausi 7. Jakso 11. Professori Hannu Heikkilä on tutkinut salaperäistä kulttuuripiirien Kesäyliopistoa, joka kokoaa edelleen yli 80 vuoden jälkeenkin suomenkielen terävät kynät – ja aivot – hernekeitolle kerran viikossa.Tässä piirissä on ollut monta historiasta tuttua nimeä, myös nykyajalta. Ylitse muiden oli kuitenkin Urho Kekkonen.

HUOM! Tekstissä linkit on merkitty sinisellä värillä. Klikkaamalla niitä pääset lukemaan lisää aiheesta.