Oppilaat syövät välipalaa luokkahuoneessa vuonna 1972. Lähde: Journalistinen kuva-arkisto. Kuvaaja: Kari Pulkkinen

3 | 2025

BLOGI // Päivi Lipponen

Nouseeko vai laskeeko aurinko?

Tulevaisuus ei tapahdu, se tehdään.

Kysyn oppilailtani usein näkevätkö he tulevaisuuden auringonnousuna vai -laskuna?

Koulun tulisi olla ajuri, joka kehittää Suomea etunojassa. Kiitos koulun: Suomi ponnisti muutamassa sukupolvessa köyhyydestä rikkaimpien teollisuusmaiden joukkoon.

Kansakoulujen perustaminen omavaraistaloudessa eläviin kyläpahasiin mahdollisti teollisen yhteiskunnan ja kansalaisyhteiskunnan rakentumisen. Peruskoulu-uudistus nosti kansan lahjakkuusreservin täyskäyttöön vähäväkisessä maassa.

Nyt uutisvirta paljastaa, että nuorten luetun ymmärtämisen taito, tiedon käsittely kirjallisesti ja ylipäätään kiinnostus sivistykseen polarisoituu vahvasti.

Tuntuu käsittämättömältä, miten yhdeksän vuoden puurtaminen peruskoulussa ei tuota nuorelle oppimistaitoja.  Opettajat kertovat ylisukupolvisesta kielitaidottomuudesta. Yliopistoilta kuuluu, että kirjallisuuden opiskelijat eivät kaikki lue kirjoja ja kaikilla opintoasteilla arvosanat ovat kärsineet inflaation.

Koulun tehtävä on varustaa nuori pärjäämään tulevaisuuden maailmassa, jossa tekoäly hoitaa tietotyön ja humanoidirobotit puurtavat yksinkertaiset tehtävät.

Ongelma on siinä, että emme edes osaa selittää maailman muutoksen suuntaa. Millaista työtä tekoäly luo? Mitä tietoa ja taitoja sen käyttö edellyttää?

Tulevaisuus lepää nuorten varassa.

Väittäisin, että nuoret ovat hyvin lahjakkaita, heillä on osaamista ja intohimoa tehdä asioita. Koulun tulisi tarjota heille parasta. Ja varsinkin koulutuksen tasa-arvosta on pidettävä kiinni.

Oppitunnin jälkeen pohdin huolissani, miten opettaisin oppilaitani kirjoittamaan parempia esseitä. Sattumalta seurasin heitä koulun ulkopuolella, huomasin kuinka hyvin he ryhmäytyivät, jakoivat tehtäviä, vaihtoivat johtajuutta, suunnittelivat projekteja ja toteuttivat niitä. Ja kuinka hyvin he taisivat englantia.

Ei minun sukupolvellani ollut moisia taitoja, vaikka esseitä osattiin kirjoittaa asiasta kuin asiasta. Ehkä juuri nuoret olisi integroitava koululaitoksen kehittämistyöhön eli kuinka opetetaan ja mitä opitaan.

Ai niin, mitä oppilaani sanoivat tulevaisuudesta? Tietysti he näkivät auringon nousevan.

Päivi Lipponen


KUKA?

Päivi Lipponen.

Päivi Lipponen on filosofian tohtori, Hankenin MBA. Kirjailijana hän on julkaissut useita tietokirjoja ja kaksi romaania. Toiminut historian- ja yhteiskuntaopinlehtorina Eiran aikuislukiossa vuodesta 1994. Toiminut oman yrityksen kautta freelancertoimittajana vuodesta 1989 sanoma- ja aikakauslehdissä. Kunnallis- ja valtakunnanpolitiikassa vierähti 20 vuotta. Johtaa Päivi ja Paavo Lipposen rahastoa, joka tukee nuoria taiteilijoita.


BLOGI

Ajatuksia journalismista ja sen vierestä.

BLOGI-palsta on jäsenille tarkoitettu foorumi, jossa julkaistaan liiton jäsenten kirjoituksia. Jokainen kirjoittaja vastaa omasta tekstistään. Kirjoitukset eivät ole SSL:n kannanottoja. Blogeja julkaistaan noin kerran kuukaudessa.


 


Jaa artikkeli
Takaisin etusivulle