8 | 2014

Mainiona oppaana oli Sirkka-Liisa Aalto Dresdenistä. Paljon nähtiin ja koettiin.

Saksin-retki 29.8.-1.9.

Saksin-retkelle osallistui 36 liiton jäsentä ja seuralaista.

Saksiin elokuussa

Alustavia ilmoittautumisia elokuun ulkomaanmatkalle on tullut ilahduttavasti. Kahdesta kohdevaihtoehdosta Saksi näyttää saaneen suuremman kannatuksen (vastausaikaa on tosin 15.1. saakka), mutta ei hätää – Wieniin ja Bratislavaan voimme reissata 2015. Matkoja johtaa Jyrki Vesikansa ja vastuullisena matkanjärjestäjänä on Matka-Seniorit.

Matkan ohjelma:

Torstai 28.8. Leipzig

08.10 Finnairin suora lento (kentälle noin kello 06.45).
09.05 Berliini, josta bussiin. (Suomenkielinen opas ja omaakin taustainformaatiota.)
Lounas matkan varrella (Mövenpick).
13.30 Leipzig: kiertoajelu, Kansaintaistelun (1813) muistomerkki, Tuomas-kirkko (J.S. Bach), vanhat messu- ja pörssitalot ym. sekä vuoden 1989 liikehdinnän muistopaikkoja.
Ip Kahvi ja Kuchen, Zum Arabische Coffe Baum (toiminut samalla paikalla 1700-luvulta alkaen). Lützenin taistelupaikka (1632) Leipzigin lähellä.
19.30 Tulo Weimariin, hotelli ***.
Tuloillallinen lisämaksusta halukkaille.

Perjantai 29.8. Weimar – Erfurt

Ap. Kävellen Weimarissa, mm. Bachin ja Schillerin muistoja, Herder-kirkko (Cranach- alttari), Goethen kotimuseo. Jatkamme Erfurtiin (25 km), jossa mm Luther opiskeli ja Willy Brandt vieraili 1970. Tai josta SDP sai Forssan ohjelman. Historiallisessa keskustassa mm. 120 metriä pitkä kauppiassilta.
Kp. Lounas Erfurtissa. Sitten mm. Euroopan vanhin säilynyt synagoga.
Ip. Bussilla Dresdeniin (220 km), matkalla katsauksia.

Lauantai 30.8. Dresden

Ap. Kiertoajelu ja kävely Elben Firenzessä, joka on jälleenrakennettu tuhopommituksen 1945 ja DDR-ajan rappion jälkeen. Kohteina mm. Semper-ooppera, Zwinger-palatsi ja Frauenkirche.
Kp. Lounas.
Ip. Residenssipalatsi, jossa mm. Rafaelin Sikstiiniläinen madonna (toki jo kiiltokuvista tuttu). Myös Neue Meister-galleria, jossa modernia taidetta.
Ilta Konsertti Frauenkirchessä. (Tai halukkaille Semper-ooppera, jos sen kausi on jo alkanut).

Sunnuntai 31.8. Meissen – Berliini

Ap. Lähtö Berliiniin, matkalla Meissenin posliinikaupunki.
Kp. Lounas Spreewaldissa Landgasthofissa.
Ip. Läpi Berliinin (Ost-West-Axis) Tegelille.
19.10 Lento Suomeen, perillä klo 22.00.

Hinta on jäseniltä alustavasti 980 euroa ja seuralaiselta 1.200 euroa. Siihen sisältyvät matkat, majoitus aamiaisineen, opastukset, pääsyliput ja ohjelmaan merkityt ateriat ruokajuomineen. Jokainen voi tietenkin järjestellä osin omaa ohjelmaansa.
Ilmoittautuminen Jyrki Vesikansalle mieluiten ma 3. helmikuuta mennessä, yhteystiedot alla. Alustavasti jo ilmoittautuneiden ei tarvitse tehdä sitä uudelleen, vaan heille (ja myöhemmin ilmoittautuville) lähetetään erillinen viesti jatkotoimista.

HUOM! Tekstissä linkit on merkitty sinisellä värillä. Klikkaamalla niitä pääset lukemaan lisää aiheesta.