10 | 2021

SSL jäsentilaisuus Suomalaisella Klubilla 29.9.2021

Matti Kavetvuon puhe

”Meillä Uuden Suomettaren säätiön edustajilla on todella ilo juhlistaa tänään säätiön satavuotista taivalta yhdessä läheisen kumppanimme SSL:n kanssa”

Hyvät SSL:n jäsenet ja ystävät, kiitos tästä mahdollisuudesta!

Säätiön hallituksen nykyiset jäsenet ovat täällä juhlamielellä kaikki paikalla. On mieluisaa nähdä paikalla myös säätiön hallituksen aiempia jäseniä.

Säätiön ja SSL:n yhteistyön perusta on rakennettu jo säätiön perustamisasiakirjassa 28.5.1921, jossa määrätään hallituksen jäsenmääräksi viisi, joista yhden nimeää SSL kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Säätiö on sääntöjensä mukaisesti tukenut toimittajien täydennyskoulutusta matka-apurahoin ja opintostipendein. Viime vuosikymmeninä on myös tuettu apurahoin journalismin tutkimusta. Näiden tehtävien ohella säätiö oli perutamisvaiheestaan aina 1950-luvun lopulle Oy Uuden Suomen suurin osakkeenomistaja.

Säätiön täyttäessä 90 vuotta julkaistiin Jyrki Haikosen, säätiön edellisen asiamiehen Pentti Oslamon ja Jyrki Vesikansan toimesta säätiön historiikki nimeltään ”Apurahalla Konstantinopoliin….Petsamoon….Brysseliin”. Tämä mainio teos on luettavissa nettiversiona myös SSL:n verkkosivuilla. Voit lukea ja ladata historiikin (pdf-version)  tästä linkistä.

Säätiö on viime vuosina jakanut vuosittain apurahoja 20-30 teur ja säätiön varallisuus on nykyisin noin kaksi miljoonaa euroa.

Kun lähestyimme sadan vuoden merkkipaalua, syntyi ajatus jakaa apurahana myös kunniapalkinto henkilölle, joka on toiminut merkittävästi säätiön päämäärien hyväksi. Monien keskustelujen jälkeen päädyttiin jakamaan 5000 euron tunnustuspalkinto fil. lis. Jyrki Vesikansalle. Perusteluissa todettiin Vesikansan mittava toiminta lehtityön parissa, tietokirjailijana sekä tutkijana. Ajankohtaisuutta palkinnolle toi Vesikansan väitöskirjatyö.

Onnittelen lämpimästi palkinnonsaajaa säätiön puolesta.

Matti Kavetvuo