Muuttuvasta mediakentästä, valtamedian epäilystä, feikkiuutisista, nettiraivosta ja myös uusista alustoista sekä kerrontatavoista keskustelivat paneelissa Iltalehden päätoimittaja Kari Kivelä, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koulutusohjelmajohtaja Anne Leppäjärvi, konsultti Jaakko Tapaninen ja toimittaja Juha Vainio. Puheenjohtajana toimi Marketta Mattila.
Juha Vainio pohjusti keskustelua omakohtaisilla kokemuksilla siitä, miten hän joutui Ilja Janitskinin MV-lehden ajojahdin kohteeksi. Syynä oli Vainion Lännen Medialle kirjoittama MV-lehteä taustoittava juttu, jossa hän kysyi yrityksiltä perusteita, miksi niiden mainoksia oli ajautunut rasistiselle sivustolle. Julkitulo johti siihen, että Google veti mainokset pois MV-lehden verkkosivuilta.
Journalismi voi tuoda ratkaisuja
Paneelissa pohdittiin digitaalisen ajan paradokseja – vaikka verkko yhdistää ihmisiä pieniksi ja tiiveiksi heimoiksi, ajautuvat erimieliset heimot sitäkin kauemmas toisistaan. Tietoa on saatavilla enemmän kuin koskaan, toisaalta sisältö yhdenmukaistuu. Keskeisenä pohjana digitalisaatiopohdiskeluille oli Jaakko Tapanisen ja Marko Ahtisaaren vastikään ilmestynyt 10X-pamfletti.
Siltana parempaan todellisuuden hahmottamiseen nousi etenkin konstruktiivinen journalismi. Käsite viittaa pyrkimykseen nostaa konfliktien ja draaman vastapainona esiin ratkaisuja. Koulutusohjelmajohtaja Anne Leppäjärvi kertoi konstruktiivisen journalismin kiinnostavan Haaga-Helian toimittajaopiskelijoita positiivisena vaihtoehtona, jossa journalismi voi olla vuorovaikutussuhteessa todellisuuden kanssa.
Maailma ei ole pelkkiä katastrofeja, eikä toimittaja niiden kirjaaja. Positiivinen ratkaisukeskeisyys sen sijaan voi parantaa maailmaa.