1 | 2020

Kevään Mediapiiri suuntaa Tukholmaan 10. – 12.3.

Tutustumme Dagens Nyheteriin ja samalla Bonnierin omistukseen viime vuonna siirtyneeseen, Keski-Ruotsissa maakuntalehtiä julkaisevaan Mittmediaan. Vierailemme myös valokuvataiteen näyttelyssä Fotografiskassa. Ilmoittaudu nyt! Huom! Uutta tietoa matkasta! Aloitamme seminaarin jo klo 15.30.

HUOM! Mediapiirin ensi viikon matka Dagens Nyheteriin on saanut uuden käänteen, sillä maanantaina 2.3. tullut viesti kertoo, että Bonnier on turvallisuussyistä peruuttanut ulkopuolisten ryhmien vastaanottamisen toistaiseksi. Keskiviikon 11.3. toiseksi käyntikohteeksi Tukholmassa olemme päättäneet ottaa äsken hienosti uudistetun Nationalmuseumin, joka siis on meidän Ateneumimme sisarmuseo Blasieholmenilla hotelli Grandin naapurissa.

———————————————-

Kevään Mediapiiri, joka on jäsentilaisuus kuten ennenkin, matkaa vaihteeksi Tukholmaan ja käy tutustumassa Dagens Nyheteriin ja samalla Bonnierin omistukseen viime vuonna siirtyneeseen, Keski-Ruotsissa maakuntalehtiä julkaisevaan Mittmediaan. Matka tapahtuu maaliskuun alussa, 10.-12.3.2020 (tiistai – torstai) laivaseminaarina Viking Linen Mariellalla.

Lähde mukaan tapaamaan kollegoja, keskustelemaan ja kuulemaan på svenska ”Dagens Nyheter: Nuläge och framtid, konkurrenssituation, framtida redigering (artificiell intelligens?), printmedia kontra digitala som distributionskanal.” ”Mittmedia: t.ex. dess struktur och anledningen till förvärvet av landsortstidningar samt information av ägarbilden totalt utanför storstadspress (Gota, Norrköping, Hall osv.).” Vierailuohjelmasta Bonnierilla on neuvotellut kunniajäsenemme Eero Sauri.

ILMOITTAUDU nyt – paikat matkalle on varmistettava maanantaihin 10.2.2020 mennessä. Ryhmän koko on 30 henkeä.

Huom! Uutta tietoa matkasta!
Aloitamme seminaarin jo klo 15.30., saavu siis laivalle hyvissä ajoin, jos haluat käydä hyttisi kautta ennen seminaarin alkua.

MATKAN OHJELMA

Mediapiirin jäsenmatka Tukholmaan tiistai 10.3. – torstai 12.3.2020

Ohjelma ja aikataulu

1. PÄIVÄ: LAIVASEMINAARI ja lähtö kohti Tukholmaa

15.30-19.30 LAIVASEMINAARI Viking Line Mariellan kokoustiloissa

Politiikan toimittaja, Pohjoismaiden kirjeenvaihtaja 2017-2019 Riikka Uosukainen tulee puhumaan
aiheesta ”Onko Ruotsi-kuvamme päivitetty?”.

Tästä jatkaa Eero Sauri kertoen taustoja Pohjoismaiden suurimmasta mediayhtiöstä, Bonnierista ja lopuksi kuulemme Jyrki Vesikansan puheenvuoro Tukholman ja Helsingin lehtikilpailusta.

Laiva lähtee kohti Tukholmaa klo 17:15 Tukholmaan.

Klo 20 buffet-illallinen laivalla.

2. PÄIVÄ: SAAPUMINEN Tukholmaan keskiviikkona 11.3. klo 10:00.

Aamiainen laivalla.
Käynti lähellä satamaa sijaitsevassa Fotografiskassa, Stadsgårdshamnen 22 – yksityinen valokuvataiteen näyttelytila Tukholman Södermalmilla, Stora Tullhusetin tiloissa.

Bussi noutaa meidät klo 12:45 Fotografiskasta ja vie Mariebergiin.

13:30 – 14:30 Dagens Nyheter – Martin Jönsson (digitaalisen puolen johtaja)
14:30 – 14:45 Paus
14:45 – 15:15 Vierailu uudistettuun Nationalmuseumiin

Paluu bussilla laivalle klo 15:30. Risteilymatkustajien oltava satamassa viimeistään 30 min ennen laivan lähtöä. Lähtö Tukholmasta Helsinkiin klo 16:30

Ruokailu klo 17 (Ruotsin aikaan), á la carte menu (alku- ja jälkiruoka sama, pääruokana vaihtoehto kala tai liha, allergiat etukäteen, standardi juomapaketti)

3. PÄIVÄ:
SAAPUMINEN Helsinkiin torstaina 12.3. klo 10:10.

Aamiainen laivalla.

Jäsenhinta 170 euroa jaetussa 2 hengen hytissä; 195 euroa 1 hengen hytissä.

Meille on varattu 10 yhden hengen hyttiä (A4 Seaside standard) ja 10 kahden hengen hyttiä (A4 Seaside standard). Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Yhden hengen hytit ovat olleet suosittuja ja saimme niitä lisää, eli jos olet ollut jonossa yhden hengen hyttiin voin nyt varmistaa, että sinulle
on sellainen varattu. Vielä on kuusi paikkaa vapaana (yksi kahden hengen hytti ja neljä yhden hengen hyttiä).

Hintaan sisältyy ruokailut (2 x illallinen, 2 x aamiainen) ja standard ruokajuomat. Pääsylippu Fotografiskaan. Kuljetukset bussilla. Liitto sponsoroi matkaa.

Ilmoittaudu nyt antoisalle reissulle hyvässä seurassa!

Ilmoittautuminen Siljalle osoitteeseen sihteeri@sanomalehtimiesliitto.fi
Silja ilmoittaa matkan toteutumisesta lähteville jäsenille – samoin kuin päivämäärästä, jolloin maksu on suoritettava liiton tilille

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto (Nordea) FI03 1031 5001 9180 77.

Työryhmässä mukana Eero Sauri (Bonnier-vierailu), Marketta Mattila, Nina Stenros, Heljä Salonen ja Maarit Tyrkkö.

Aiheeseen liittyvää:

Keväällä 2014 Eero Sauri piti mediapiirissä alustuksen Bonniereista

”Yli 200 vuotta vanha Bonnierin sukuyhtiö on iso tekijä mediamaailmassa. 17 maata, satoja lehtiä, kymmeniä kirjankustantamoja, elokuvateattereita, tv-kanavia ja digitaalista viestintää.”

Lue lisää, mukana tiivistelmä esityksestä

Tutustu myös Eero Saurin  Mediapiirissä 2.11.2010 Ruotsalaisen sanomalehdistön tilasta pitämään alustukseen:
Rakenteet ja tila 2010 (pdf)

HUOM! Tekstissä linkit on merkitty sinisellä värillä. Klikkaamalla niitä pääset lukemaan lisää aiheesta.